Nieuws volgens datum: 3 Apr, 2017

Ecuador election: Lenin Moreno headed for victory amid opposition fraud claims

ecuador

Ecuador’s ruling party candidate appeared to be heading for victory in a presidential runoff that would cement the country’s reputation as a bastion of the Latin American left and provide breathing space for the WikiLeaks founder, Julian Assange.

However, the narrow 51% to 49% lead for Lenin Moreno was contested by the opposition candidate, Guillermo Lasso, prompting fears for heightened political tension in the days ahead.

With 97% of votes counted, Moreno, a former vice-president under the outgoing president Rafael Correa, was on course to beat Lasso, a 61-year-old former banker.

The head of Ecuador’s electoral council, Juan Pablo Pozo, called on the opposition candidate to recognise the results. “Ecuador deserves the ethical responsibility from its political actors to recognise the democratic decision made by the people at the ballot box,” Pozo said.(guardian)…[+]

Dalai Lama’s emotional reunion with guard who aided flight from Tibet

dalai lama

The first time they met, Indian paramilitary guard Naren Chandra Das was ordered not to talk to the bespectacled young soldier he was escorting near the Chinese border in a top-secret mission.

Nearly 60 years later, Das was reunited with the Dalai Lama in an emotional ceremony that recalled the Buddhist leader’s escape from Tibet after a failed uprising against Chinese authorities.

This time the Dalai Lama had the first word. “Looking at your face, I now realise I must be very old too,” he told Das, 79, at a ceremony on Sunday in the north-eastern city of Guwahati. The ceremony is likely to fuel anger in Beijing over the Dalai Lama’s tour of north-east India, including Arunachal Pradesh, a border state with areas that China regards as its own territory.(guardian)…[+]

St Petersburg explosion: 10 killed and dozens injured in metro blast

metro

At least 10 people have been killed after a suspected bomb detonated on a metro train in St Petersburg. The blast occurred at the Sennaya Ploshchad station, in the centre of Russia’s second city, at about 2.30pm (11.30am GMT), reportedly as the train was pulling out of the station.

Andrei Kibitov, spokesman for the St Petersburg governor, told Russian television that 10 people had been killed and 50 injured. Hours later a second device at another metro station was found and made safe, Russia’s national anti-terrorist committee said in a statement. The news agency Interfax quoted law enforcement sources claiming the blast was caused by explosive material placed in the carriage. Photographs from the scene showed a metro train in the station with one set of doors blown out, and a number of people on the ground with injuries. Eyewitnesses said people had to exit the carriage through the windows as the doors did not work.(the guardian)…[+]

EU ziet geen vrede Syrië met Assad

syrie

LUXEMBURG – Met president Bashar al-Assad aan het roer kan er in Syrië geen vredesakkoord komen dat standhoudt. De EU-ministers van Buitenlandse Zaken maakten dat maandag duidelijk in Luxemburg, waar ze hun strategie voor het door oorlog verscheurde land overeenkwamen. Voor de Verenigde Staten is het verdrijven van Assad niet langer de belangrijkste doelstelling, bleek vorige week. Onder anderen minister Bert Koenders zei echter geen toekomst voor Assad te zien. „Dat zal heel moeilijk blijken.” Koenders noemde het onacceptabel dat humanitaire organisaties nauwelijks toegang krijgen.  Dinsdag en woensdag wordt in Brussel een grote conferentie over Syrië gehouden. Daar wordt opgeroepen de humanitaire hulp op peil te houden. Ook wordt een plan opgesteld voor de periode na het conflict. De EU-landen zien alleen een politieke oplossing. Ze steunen de door de VN geleide vredesgesprekken in Genève.(telegraaf)…[+]

’Russische verkeersleiders schuldig aan crash’

crash

WARSCHAU – Poolse aanklagers hebben twee Russische luchtverkeersleiders beschuldigd van het ‘opzettelijk veroorzaken’ van het fatale vliegtuigongeluk waarbij de voormalige Poolse president Lech Kaczynski in 2010 om het leven kwam. Dit meldde The Moskou Times maandag. Marek Pasionek, plaatsvervangend hoofd van het Landelijk Parket, zei dat nieuw bewijs is ontdekt tijdens een onderzoek door de regering. Dat heeft geleid tot de aanklachten tegen de twee mannen, evenals een derde persoon die zich in de luchtverkeerstoren bevond op het moment van de crash.  Door de ramp op de luchthaven van het Russische Smolensk kwamen 69 mensen om het leven, onder wie de voormalige president, zijn vrouw en een aantal Poolse topfunctionarissen. De Poolse regerende conservatieve partij Recht en Rechtvaardigheid heeft lang volgehouden dat de ramp het gevolg was van boze opzet, maar eerdere aanklachten waren steevast gericht op nalatigheid.(Telegraaf)…[+]

Ministers EU leven mee met Rusland

eu

LUXEMBURG – De ministers van Buitenlandse Zaken van de Europese Unie leven mee met de slachtoffers van de aanslag in Sint-Petersburg. „Onze gedachten zijn bij het Russische volk”, vatte EU-buitenlandchef Federica Mogherini het sentiment samen in Luxemburg, waar de 28 ministers maandag vergaderen. Bij zeker één explosie in de metro vielen minstens tien doden en vijftig gewonden. De Poolse minister Witold Waszczykowski liet weten geschokt te zijn.  De Belgische minister Didier Reynders: „Ik denk aan de slachtoffers in de metro van Sint-Petersburg en aan hun families en vrienden.” (telegraaf)…[+]

Xavi: “Het zou een historische fout zijn voor Barcelona om Messi’s contract niet te verlengen”

messi

FC Barcelona-icoon Xavi stelt dat de Catalanen een grote fout maken als ze het contract van Lionel Messi niet gaan verlengen.Het contract van de 29-jarige aanvaller loopt in de zomer van 2018 af en er is nog geen akkoord bereikt over een nieuwe verbintenis.  “Ik ben ervan overtuid dat Messi een nieuw contract gaat tekenen. Barcelona heeft Messi nodig, maar Messi heeft Barcelona ook nodig”, vertelde Xavi tegen TV3.

“Hij ziet er gelukkig uit voor mij, volwassener en rustiger dan ooit tevoren. Ik zie hem niet van club veranderen, maar we moeten snel handelen.”…[+]

El Ghazi vergeet te scoren; Memphis gebruikt als invaller – Landgenoten in Ligue 1, speelronde 30

el ghazi

Memphis Depay wist als wisselspeler niet het verschil te maken bij Olympique Lyon, terwijl Anwar El Ghazi een enorme kans liet liggen.Met het Nederlands elftal beleefde de Oranje-international een bijzonder teleurstellende interland week. In het WK-kwalificatieduel met Bulgarije hield toenmalige bondscoach Danny Blind Memphis op de bank, terwijl zijn (tijdelijke) vervanger Fred Grim wél een beroep deed op de aanvaller tegen Italië. Tegen de Italianen maakte de bij Olympique Lyon ontluikende Depay de volle 90 minuten vol, en had hij een aantal knappe individuele acties. De Nederlander werd zondag echter tot de 70e minuut op de bank gehouden door zijn trainer Bruno Génésio.Lyon kende een lastige wedstrijd tegen Rennes. De Lyonnaises hadden al vroeg een voorsprong kúnnen nemen wanneer hun ster Alexandre Lacazette in de zesde minuut een strafschop had verzilverd. De goalgetter miste de buitenkans, maar had wel het geluk dat linksback Rami Bensebaini een rode kaart had ontvangen bij het veroorzaken van de strafschop.(goal)…[+]

Mourinho overweegt spelers rust te geven

Football - Chelsea v Maccabi Tel-Aviv - UEFA Champions League Group Stage - Group G - Stamford Bridge, London, England - 16/9/15
 Chelsea manager Jose Mourinho
 Action Images via Reuters / John Sibley
 Livepic
 EDITORIAL USE ONLY.

José Mourinho gaat mogelijk zijn spelers in de Premier League rust geven, in aanloop naar de wedstrijden in de Europa League.Manchester United staat na de 0-0 tegen West Bromwich Albion op de vijfde plaats in de Premier League, met vijf punten achterstand op nummer vier Manchester City. De makkelijkste route richting de Champions League volgend jaar lijkt nu via de Europa League te lopen.”Ik wil gewoon denken dat tegen Everton dinsdag we gaan doen wat we probeerden te doen tegen West Brom, om proberen te spelen met ons beste team en om proberen de wedstrijd te winnen”, vertelde Mourinho tegen Engelse media.  “En na Everten gaan we naar Sunderland met hetzelfde perspectief. En dan na Sunderland komt de Europa League en daarna weet ik het niet. Dat is het mogelijk dat je me in de Premier League ziet spelen met een team waar ik spelers ga beschermen die ik beschouw als fundamenteel belang voor de Europa League.”(goal)…[+]

Man beroofd van geld

SRD 35000 boete voor

PARAMARIBO – Een man is woensdag aan de Jozefstraat in Paramaribo beroofd van SRD 2300. Hij was naar een monteur gegaan om een betaling te doen. Op een gegeven moment hebben twee mannen hem van achteren overrompeld. Ze maakten een tas inhoudende SRD 2300 buit waarmee ze zijn weggerend. De twee daders waren ongewapend en zijn nog voortvluchtig. Het slachtoffer liep geen letsel op. Hij maakte van de beroving melding bij de politie die ter plaatse ging voor onderzoek. Een onderzoek in de nabije omgeving leverde geen resultaat op…[+]