Nieuws volgens datum: 10 Jul, 2017

Mexico spying targeted international experts in student kidnapping case

mexico

Investigators have revealed that targets of high-tech spying in Mexico included an international group of experts backed by the Organization of American States who had criticized the government’s investigation into the disappearance of 43 students.

Previous investigations by the internet watchdog group Citizen Lab found that the spyware had been directed at journalists, activists and opposition politicians in Mexico.  But targeting foreign experts operating under the aegis of an international body marks an escalation of the scandal, which so far involves 19 individuals or groups. The experts had diplomatic status, making the spying attempt even graver.

“This must be investigated to find out who sent these messages, because they could put at risk a lot of contacts and sources,” said the former Colombian prosecutor Angela Buitrago, a member of the group of experts. Buitrago said she and another expert, Carlos Beristain, had received the messages. She said she hadn’t opened them.

“I didn’t open it because I am used to spying,” Buitrago said. “When you work in a prosecutors’ office, a government office, there are strange messages and you pass them on to the analysts.”

A report released by the University of Toronto-based analysts found that someone sent emails with links to the spyware to the International Group of Independent Experts, named by the Inter-American Commission on Human Rights. The experts had been critical of the government’s investigation into the 2014 disappearance of 43 students from a rural teachers’ college in Guerrero state – a politically sensitive incident that deeply embarrassed the government.(theguardian)…[+]

Saudi demands for restoring relations with Qatar not viable, says US

qatar

Saudi Arabia’s pre-conditions for restoring diplomatic and economic relations with Qatar are not realistic, even if some elements could form the basis for an eventual deal, the senior adviser to US secretary of state Rex Tillerson has said.

In his first foray into shuttle diplomacy since his appointment, Tillerson is planning to spend most of the week in the Gulf in a bid to mediate in a month-long dispute between Qatar and four neighbouring countries: Saudia Arabia; Bahrain; Egypt; and the United Arab Emirates. Tillerson travelled on Monday to meet senior figures in Kuwait, the regional mediating power that has so far failed to de-escalate the dispute.

Tillerson’s communications adviser, RC Hammond, said the complete set of Saudi demands were not viable even though constituent elements were worth discussing. But he added that the international community was losing patience with the Gulf’s funding of extremist groups. Hammond said that at the G20 summit last week, European countries had voiced their concern that the Gulf crisis was affecting security efforts and that all countries in the region needed to act against terror funding. “This is a two-way street,” he said. “There are no clean hands.”(theguardian)…[+]

Attack by militants kills at least seven Hindu pilgrims in Kashmir

india

Seven Hindu pilgrims have died in a firefight between militants and police in Kashmir during a highly sensitive religious procession. Six women and one man were killed in Monday evening’s attack in the southern district of Anantnag. It was the deadliest assault on Hindu pilgrims in the majority-Muslim region since 2000, and comes amid heightened religious tensions across northern India and another summer of violence in Kashmir. The Indian prime minister, Narendra Modi, tweeted he was “pained beyond words at the dastardly attack” on Hindus participating in the Amarnath Yatra, an annual pilgrimage to a cave shrine near the hill station of Pahalgam.

The pilgrimage, which has grown enormously in popularity since the early 1990s and been a source of tension in the past, went ahead this year despite police intelligence of a planned militant attack. Unprecedented security measures, including surveillance cameras, bulletproof bunkers and phone jammers, had been implemented to protect the estimated 115,000 pilgrims. It was suspended on Saturday because of security fears on the one-year anniversary of the killing of Burhan Wani, an anti-India militant whose death triggered weeks of protests and the longest curfew in the history of Indian-controlled Kashmir.(theguardian)…[+]

Oud-leider Lega Nord veroordeeld

oud leger leider

MILAAN – Umberto Bossi, oprichter van de Noord-Italiaanse partij Lega Nord, is maandag wegens oneigenlijk gebruik van partijgelden tot twee jaar en drie maanden gevangenisstraf veroordeeld. Zijn zoon Renzo kreeg achttien maanden terwijl Francesco Belsito, de vroegere penningmeester van de partij, twee jaar en zes maanden moet zitten. Bossi (75) zou partijgeld voor privédoeleinden hebben gebruikt. Een andere zoon, Riccardo, stond vorig jaar apart terecht en kreeg toen twintig maanden.Vanwege het schandaal moest Bossi, een politieke bondgenoot van de vroegere premier Silvio Berlusconi, in 2012 als leider van de Lega Nord terugtreden.(Telegraaf)…[+]

Koerden botsen met Turken in noordwest-Syrië

vluchten voor

BEIROET – Koerdische strijders zijn maandag in botsing gekomen met Turkse troepen die granaten afschoten op Koerdische steden in het noordwesten van Syrië, meldden Koerdische functionarissen. Een woordvoerder van de Syrisch-Koerdische YPG-militie in de regio Afrin zei dat het Turkse leger en Syrische rebellen granaten afvuurden op Tal Rifaat, Sheikh Issa en andere steden ten noorden van de stad Aleppo. Het bombardement met ,,artillerie en raketwerpers” doodde twee mensen en zeven raakten er gewond, zei hij. Koerdische strijders en geallieerde troepen sloegen terug, waarna de beschietingen aanhielden.  Het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten zei dat beide partijen ook in de omgeving schoten wisselden. De toenemende spanningen tussen de groeperingen in het noordwesten van Syrië dreigen een ander groot front te openen in de veelzijdige Syrische oorlog.(Telegraaf)…[+]

Grote brand in Londense markt

grote brand

LONDEN – De populaire markt, Camden Lock Market, in het noorden van het centrum van Londen is maandagochtend getroffen door een grote brand. Ruim zeventig brandweerlieden en tien tankautospuiten werden ingezet om de vlammenzee te bestrijden. De brand ontstond rond 01.00 uur (Nederlandse tijd) en greep snel om zich heen. Rond 04.00 uur had de brandweer het vuur onder controle. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt.  De brand woedde in een gebouw in Camden Lock Market, een populaire plek onder toeristen. Verschillende verdiepingen van het pand stonden in lichterlaaie. De oorzaak wordt onderzocht.(Telegraaf)…[+]

Murray laat zich niet verrassen

murray

Titelverdediger Andy Murray heeft zich maandag op Wimbledon in de vierde ronde niet laten verrassen. De ongeplaatste Fransman Benoît Paire wist de nummer één van de wereld aardig partij te bieden, maar had geen moment uitzicht op een stunt. Na 2 uur en 21 minuten sloot de Britse tennisser het duel winnend af: 7-6 (1) 6-4 6-4. De tweevoudig kampioen in Londen speelt in de kwartfinales tegen de Amerikaan Sam Querrey. De nummer 24 van de plaatsingslijst versloeg de Zuid-Afrikaan Kevin Anderson in vijf sets: 5-7 7-6 (5) 6-3 6-7 (11) 6-3. Murray haalde voor de tiende keer op rij de laatste acht in Londen. Querrey bereikte vorig jaar voor de eerste keer op Wimbledon de laatste acht.  (Telegraaf)…[+]

Ajax verhuurt spits aan Excelsior

ajax

Ajax verhuurt Zakaria El Azzouzi komend seizoen aan Excelsior. De club uit Kralingen is voor de spits al de derde Eredivisieclub waar hij minuten gaat maken. Twee seizoenen geleden verhuurden de Amsterdammers El Azzouzi (21) al aan FC Twente, terwijl hij vorig jaar op huurbasis uitkwam voor Sparta Rotterdam. In de slotfase van het seizoen keerde El Azzouzi weer terug naar Amsteram.  Tot een officieel debuut voor het eerste van Ajax kwam het voor de geboren Rotterdammer nog niet.(Telegraaf)…[+]

Sensatie op Wimbledon: Nadal ligt eruit na titanenstrijd

situatie

Sensatie op Wimbledon. Rafael Nadal kan na een ware tennisthriller zijn koffers pakken. De Spaanse tennisser, kampioen op Wimbledon in 2008 en 2010, trok maandagavond na vijf sets aan het kortste einde tegen Gilles Müller.  De 34-jarige Luxemburger, de nummer 26 van de wereld, versloeg Nadal in vijf sets: 6-3 6-4 3-6 4-6 15-13.  De enerverende partij, met een zenuwslopende vijfde set, duurde 4 uur en 47 minuten. Op het vijfde matchpoint was het raak voor Müller. Nadal, als vierde geplaatst, had op Wimbledon tot deze wedstrijd nog geen set verloren.  De Luxemburgse laatbloeier is aan het beste seizoen bezig in zijn lange loopbaan. Müller won begin dit jaar in Sydney zijn eerste titel op de ATP Tour. Vorige maand was hij op het grastoernooi van Rosmalen ook de beste. (Telegraaf)…[+]

“U spaarde geld om een strafbaar feit te plegen”

clerks

PARAMARIBO – “U spaarde geld om een strafbaar feit te plegen”, zei de rechter vorige week aan Naomi W die drugs wilde smokkelen. Volgens de magistraat spaarde Naomi W een half jaar om cocaïne te kunnen kopen. De vrouw kocht verder haar reisticket en visum en wilde naar Nederland gaan. Op de luchthaven werd zij met drugs betrapt. Naomi W is gisteren veroordeeld tot twaalf maanden celstraf waarvan zes voorwaardelijk onder aftrek van de tijd in voorarrest met een proeftijd van twee jaar. Zij moet ook een boete betalen van SRD 3500, te vervangen door drie maanden hechtenis. De rechter nam de strafeis van de vervolgingsambtenaar over.

Naomi W werd op 1 april aangehouden met 560 gram cocaïne. Zij had een drugsbolletje in haar geslachtsdeel en zeven bolletjes in haar anus gepropt. De drugs kocht zij bij een ander, maar ze wilde de naam van die persoon niet prijsgeven. De bedoeling was dat zij zelf de drugs in Nederland zou verkopen. Met de opbrengsten wilde zij haar woning restaureren…[+]