Nieuws volgens datum: 10 Aug, 2017

Paris car-ramming suspect recovering in hospital before police interview

paris

French police are waiting to interview the man suspected of ploughing a car into a group of soldiers as he recovers from being shot during his arrest.

The suspect has been named as Hamou Bachir Benlatreche, a 36-year-old Algerian national, legally resident in France and unknown to the security services. He is in a serious condition in hospital after he was shot while being apprehended on a motorway in northern France. Benlatreche was driving the rented black BMW car used in the attack in Levallois-Perret, on the outskirts of Paris.

Detectives, who have linked the car but not the driver to the incident that left three soldiers seriously injured, have been searching his home in a north-west suburb of the French capital to establish a possible motive for the attack. A police source told Le Figaro the suspect had a stable and legitimate job and appeared to be “perfectly unknown”. “He doesn’t appear to have been in any Islamist shadows,” a source told the paper. A police officer told Agence France-Presse the suspect, who was shot five times after ramming a police vehicle trying to force him to stop, was still in hospital in Lille and not able to be questioned as yet.(theguardian)…[+]

At least 55 people feared drowned off Yemen after being forced from boat

news

At least 55 people are feared to have drowned off the coast of Yemen after being forced from a migrant boat by smugglers in the second such incident in two days, the UN migration agency has said.

Five bodies were recovered during an International Organisation for Migration (IOM) beach patrol in Shabwa province, and about 50 more people were missing.

On Wednesday the IOM said 51 people had been “deliberately drowned” in a similar incident. Survivors told the IOM that the smuggler pushed about 120 people into the sea after he thought he had seen some “authority-type” figures off the Yemeni coast. The passengers’ average age was about 16, the IOM said. “The utter disregard for human life by these smugglers, and all human smugglers worldwide, is nothing less than immoral,” said William Lacy Swing, director general of the IOM. “What is a teenager’s life worth? On this route to the Gulf countries, it can be as little as $100.”

Yemen is in the midst of a protracted civil war and an outbreak of cholera, but migrants and refugees continue to arrive in their thousands, hoping to pass through and reach wealthy Middle East countries such as Saudi Arabia, Kuwait, Qatar and the UAE.(theguardian)…[+]

700,000 eggs linked to EU scare exported to Britain, watchdog says

eggs

About 700,000 eggs from Dutch farms implicated in a contamination scare have been distributed to Britain and some supermarket products have been withdrawn, the Food Standards Agency has said. The FSA said investigations into the fipronil incident in Europe suggested it was “very unlikely” that the eggs posed a risk to public health, but the number of contaminated eggs estimated to have reached the UK is far higher than the 21,000 first estimated. Products withdrawn include salads from Sainsbury’s, Morrisons and Asda plus sandwiches from Waitrose and Morrisons.

The FSA added that some of the products made from these eggs will have had a short shelf life and will have already been consumed, but some were still within the expiry date and were being withdrawn by the businesses involved.

The FSA said in a statement: “The decision to withdraw these products is not due to food safety concerns, but is based on the fact that fipronil is not authorised for use in food producing animals. The Food Standards Agency and Food Standards Scotland are committed to ensuring that food is safe, and that UK consumers have food they can trust. “We are reminding food businesses of their legal responsibilities which include informing the FSA or FSS and relevant local authorities immediately if they have any reason to believe that a food which they have imported, produced, processed, or distributed does not comply with food safety requirements.”

A Sainsbury’s spokesperson said: “The safety of our products is our priority. Our supplier has made us aware that two salad bowls, which contain egg, may include very small traces of fipronil. The FSA has advised that this is unlikely to pose a health risk, but we’re withdrawing these products from sale on a temporary basis as a precautionary measure. We’re sorry for any inconvenience this may cause.”(theguardian)…[+]

Turkije pakt talrijke journalisten op

tur

ISTANBUL – De Turkse politie heeft donderdag talrijke journalisten opgepakt. Volgens het Turkse staatspersbureau Anadolu zijn in totaal 35 mediavertegenwoordigers aangehouden. Onder hen is een redacteur van de kritische krant Birgün. De journalisten worden in verband gebracht met de beweging rond Fethullah Gülen, de in Amerika wonende geestelijke die Ankara verantwoordelijk houdt voor de mislukte staatsgreep van vorig jaar. Ankara beschuldigt de verslaggevers lid te zijn van een terreurorganisatie. Ze zouden bovendien ByLock hebben gebruikt, een versleutelde berichten-app die volgens de regering in gebruik is bij het netwerk rond Gülen.(Telegraaf)…[+]

Hackpoging verkiezingen Kenia mislukte

hacpoging

NAIROBI – Hackers hebben geprobeerd stemsystemen te manipuleren tijdens de verkiezingen dinsdag in Kenia, maar die poging is mislukt. Dat heeft de voorzitter van de verkiezingscommissie donderdag verklaard. Oppositieleider en presidentskandidaat Raila Odinga, die in voorlopige uitslagen ver achter ligt op zittend president Uhuru Kenyatta, zei woensdag dat er op grote schaal was gefraudeerd en dat de systemen massaal waren gehackt. De commissie ontkende dat donderdag.  Internationale waarnemers meldden donderdag dat zij geen signalen hebben gezien dat de stembusgang gemanipuleerd is. Ze prezen de manier waarop het land met de feerde de voormalige minister van Buitenlandse Zaken van de VS John Kerry die een groep Amerikaanse waarnemers leidt.(Telegraaf)…[+]

Migranten de dood ingejaagd voor kust Jemen

vluchtelingen

Johannesburg – Mogelijk vijftig jonge migranten uit Somalië en Ethiopië zijn woensdag de ,,verdrinkingsdood ingejaagd” door een mensensmokkelaar. Deze zette zijn 120 bootpassagiers voor de kust van Jemen overboord. Dat heeft de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) bekendgemaakt. Stafleden van IOM ontdekten tijdens een routinepatrouille 29 lijken in ondiepe graven op het strand van Shabwa. Ze waren snel begraven door 27 overlevenden die nog ter plaatse waren. Anderen waren al doorgelopen op zoek naar water, voedsel en medische hulp. 22 opvarenden worden nog vermist. De gemiddelde leeftijd van de slachtoffers werd geschat op zestien jaar.  ,,De overlevenden hebben onze mensen verteld dat de smokkelaar hen het water induwde toen hij enkele ‘overheidstypes’ ontwaarde dicht bij de kust”, zei Laurent de Boeck, leider van de Jemen-missie van IOM. ,,Ze zeiden ook dat de smokkelaar al terug is naar Somalië om nieuwe migranten op te halen.”(Telegraaf)…[+]

Ex- Barça-speler Márquez bestraft voor drugsbanden

marquez

Voormalig Barcelona-voetballer Rafael Márquez (38) wordt door het Amerikaanse ministerie van Financiën bestraft wegens zijn banden met het Mexicaanse drugskartel. Volgens dat departement zou hij een stroman zijn van een verdachte drugsbaas. De tegoeden van Márquez in de VS worden bevroren. Márquez is Mexicaans international, speelde 131 interlands en deed mee aan vier WK’s. In Europa speelde hij behalve voor Barcelona eveneens voor AS Monaco en Hellas Verona. In de VS kwam hij uit voor Red Bull New York.  Hij is afkomstig uit de provincie Michoacan, een Mexicaanse streek die wordt geteisterd door bendeoorlogen en drugssmokkel. Márquez zou volgens het Treasury Department financiële banden hebben met Raul Flores Hernandez, een verdachte die in verband wordt gebracht met het beruchte Sinaloa-kartel.(Telegraaf)…[+]

‘Coutinho voor geen prijs te koop’

couthino

Liverpool’s Braziliaanse middenvelder Philippe Coutinho is voor geen enkele prijs te koop, waarschuwde trainer Jürgen Klopp donderdag tegen Sky Duitsland. De club zou volgens Britse media een tweede bod van Barcelona van 100 miljoen euro op de 25-jarige speler hebben afgewezen. ,,Liverpool is geen club om spelers te verkopen. Daar valt niet aan te tornen. Dan maakt het ook niet uit wat er wordt geboden”, zou Klopp tegen de tv-zender hebben gezegd.  Volgens de Duitse coach streeft Liverpool naar het sterkst mogelijke team. ,,Dus willen we onze spelers behouden en er nieuwe aan toevoegen. Dat is ons plan.”Eerder zou Barcelona al 80 miljoen euro op tafel hebben gelegd. Coutinho kwam in 2013 over van Inter Milan voor 9,4 miljoen euro. Hij tekende vorig jaar een nieuw, vijfjarig contract. (Telegraaf)…[+]

Pogba verlaat Sparta

pogba

Mathias Pogba neemt na één seizoen alweer afscheid van Sparta Rotterdam. De broer van Paul Pogba, vedette van Manchester United, kan zich niet vinden in de rol die trainer Alex Pastoor voor hem heeft weggelegd. De 26-jarige aanvaller was vorig seizoen geen basisspeler bij Sparta. Hij heeft niet het gevoel gekregen dat de kans op speelminuten voor hem is gegroeid. Pogba scoorde vorig seizoen vier keer in de eredivisie. (Telegraaf)…[+]

Taxichauffeur aangehouden voor diefstal

handboeien

PARAMARIBO – De politie van Latour heeft de taxichauffeur Ricky V (24) vorige week in de kraag gevat voor diefstal van twee gascilinders, een kruiwagen en verlengsnoer te Ephraimszegen. Politie-inspecteur Sjaam Debi-Tewari, ressortcommandant van Latour, bevestigt de arrestatie. De diefstal vond rond 04.30 uur plaats aan de Latourweg. De politie wist na twee uren de verdachte aan te houden. Bij haar kwam de melding dat een kruiwagen onbeheerd was achtergelaten. Toen de politie daar ging voor onderzoek, trof zij Ricky V aan. De kruiwagen en verlengsnoer werden aangetroffen, maar de gascilinders niet. De verdachte verklaarde dat een zekere Jurmain hem had gebeld om de goederen te brengen. De politie nam de goederen en de auto in beslag…[+]