Monthly Archives: December 2017

LVV en SinoSu ondertekenen MOU voor suikerrietteelt

NII

PARAMARIBO – Het Ministerie van Landbouw, Veeteelt en Visserij (LVV) en SinoSu Development Group NV hebben een ‘Memorandum of Understanding’ (MOU) getekend voor de opzet van een suikerrietaanplant. De ondertekening vond plaats op 20 december. Dit meldt het Nationaal Informatie Instituut in een persbericht.

Na de oogst van het suikerriet zullen de partners deze verwerken tot onder andere ethanol en suiker. Voor dit suikerrietproject is aan SinoSu NV een perceelland groot circa 40.000 hectare in het district Nickerie toegewezen. Het ministerie van LVV en Ruimtelijke ordening, Grond- en Bosbeheer (RGB) hebben onderzoek gedaan naar een ideaal perceelland voor de suikerrietaanplant. Eveneens is de opzet van een krachtcentrale opgenomen in de MOU.

Voor de uitvoering van dit project gaat SinoSu NV andere partners in China aantrekken. De MOU heeft een geldigheidsduur van twee jaar en naar verwachting zal het project in 2019 aanvangen. Voor de aanvang van dit project zal er een haalbaarheidsstudie gedaan worden, waaraan veldonderzoeken zijn verbonden. Met de resultaten van de onderzoeken wordt een projectontwerp geschreven…[+]

Telefoondief aangehouden

politie

PARAMARIBO – De 28-jarige JJ is in de kraag gevat voor het plegen van een beroving. Hij zou een 50-jarige taxichauffeur hebben beroofd van een mobiele telefoon. Hij beroofde het slachtoffer aan de Hoogestraat en wilde vervolgens wegvluchten. Het slachtoffer riep om hulp. Omstanders wilden de verdachte aanhouden, maar hij dreigde hen met een mes te verwonden. Het gelukte de politie de jongeman aan te houden en over te brengen naar het politiebureau. Het slachtoffer liep geen letsel op…[+]

Twee roofverdachten aangehouden

politie

PARAMARIBO – JM (15) en MM (20) zijn kort na een beroving in de kraag gevat. Zij maakten SRD 750 van een 30-jarige man buit. Het slachtoffer zat in zijn auto op de kruising van de Zwartenhovenbrug- en Prinsenstraat. Twee rovers, die ongewapend waren, liepen naar het voertuig en rukten de tas die de benadeelde over zijn schouder had, weg. Vervolgens kozen zij het hazenpad. Zij renden over de Prinsenstraat in de richting van de AL Waaldijkstraat en daarna in de Drambrandersgracht. De politie vond een deel van de buit SRD 485 in de tas en een mobiele telefoon terug in een leegstaand pand aan de Drambrandersgracht. De benadeelde liep geen letsel op en deed aangifte van de beroving…[+]

Saudi-led airstrikes kill 68 civilians in one day of Yemen’s ‘absurd’ war

yemen

Sixty-eight Yemeni civilians were killed in two air raids by the Saudi-led coalition in one day, the UN’s humanitarian coordinator in Yemen has said, as he condemned what he described as “an absurd and futile war”.

Jamie McGoldrick’s unusually direct criticism came in an update citing initial reports from the UN human rights office of the two strikes earlier this week. The first hit a crowded market in Taez province, killing 54 civilians, including eight children, and wounding 32 others, McGoldrick said. The second was in the Red Sea province of Hodeidah and killed 14 people from the same family.

“I remain deeply disturbed by mounting civilian casualties caused by escalated and indiscriminate attacks throughout Yemen,” McGoldrick said. In addition to the casualties from Tuesday’s two air raids, another 41 civilians were killed and 43 wounded over the previous 10 days of fighting, he said. The Arab coalition intensified its air campaign targeting the Iran-backed Houthi rebels after 19 December, when Saudi air defences intercepted a ballistic missile the insurgents had fired at the Saudi capital, Riyadh. The Saudis claim to be on the outskirts of the Yemeni capital, Sana’a, which is held by the Houthi rebels.

“These incidents prove the complete disregard for human life that all parties, including the Saudi-led coalition, continue to show in this absurd war that has only resulted in the destruction of the country and the incommensurate suffering of its people,” McGoldrick said on Thursday. Civilians “are being punished as part of a futile military campaign by both sides”, he said.(theguardian)…[+]

BVI launches Flood-Resilient SMART Communities Project

cdb

BRIDGETOWN– Three flood-prone communities in the British Virgin Islands (BVI) will soon benefit from a project that will help them build resilience to that particular climate change impact. The Establishing Flood-Resilient SMART Communities through Non-Governmental Organisations (NGO) Partnerships project will target the communities of Sea Cow’s Bay and East End/Long Look on Tortola, and Great Harbour on the sister island of Jost Van Dyke.

The project is being funded through the Community Disaster Risk Reduction Fund (CDRRF), which is managed by the Caribbean Development Bank. It is a collaborative effort among the Government of the British Virgin Islands through the Department of Disaster Management (DDM), and several non-profit organisations, including the Adventist Development Relief Agency, Rotary Family of BVI, BVI Red Cross and the Jost Van Dyke Preservation Society. CDRRF funded the project to the tune of USD649,500.

Work to be completed under the project will include retrofitting the Ebenezer Thomas Primary School and Valarie O Thomas Community Centre, the installation of sirens, and the procurement and installation of emergency signs and sedimentation traps for water courses. Director of the Department of Disaster Management, Ms. Sharleen DaBreo underscored the project’s importance in helping the BVI lessen its vulnerability to climate change impacts.(CDB)…[+]

Cloud of corruption hangs over Bulgaria as it takes up EU presidency

burlgaria

Music will play, fireworks will explode and shimmer; then at the stroke of midnight on 1 January, Bulgaria, the poorest and “most corrupt” country in the European Union, will pick up the baton of the bloc’s rotating presidency. The presidency – chairing EU meetings and setting an agenda – does not have the clout it once did, but it is still a big moment for the eastern Balkan nation of 7.4 million people, which was part of the last wave of EU enlargement that reunited east and west.

Yet more than a decade after Bulgaria joined the EU, questions remain over its record in tackling corruption, while the presence of far-right minority parties in government has caused alarm. According to Transparency International’s corruption perceptions index, Bulgaria is the most corrupt country in the EU. “No one [in Bulgaria] is prosecuting political corruption, there are no ex-government officials in jail,” says Ognian Shentov, chairman of the Centre for the Study of Democracy in Sofia. “We have reached a stage of state corruption which we describe as state capture.”(theguardian)…[+]

Portugees Carvalhal moet hekkensluiter Swansea in Premier League houden

carvalhal

Carlos Carvalhal moet Swansea City behoeden voor degradatie uit de Premier League. De Portugees heeft donderdag een contract tot het einde van het seizoen, met een optie voor nog een extra jaar, gekregen bij de club uit Wales. De 52-jarige Carvalhal is de opvolger van de vorige week ontslagen Paul Clement, die verantwoordelijk werd gehouden voor de tegenvallende resultaten bij de ‘Swans’. Afgelopen zondag vertrok Carvalhal na tweeënhalf jaar in “goed overleg” bij Sheffield Wednesday. Eerder stond hij aan het roer bij onder meer Sporting Lissabon en Besiktas. Hij leidde Sheffield Wednesday twee seizoenen op rij naar de play-offs voor promotie naar de Premier League. Momenteel staan de ‘Owls’ teleurstellend veertiende in het Championship.(NU.nl)…[+]

Nadal meldt zich af voor Brisbane en is nog niet klaar voor nieuwe seizoen

nadal op tijd

Rafael Nadal heeft zich donderdag afgemeld voor het eerste toernooi van het nieuwe jaar, dat op oudejaarsdag begint in Brisbane. De nummer één van de wereld voelt zich nog niet klaar voor de start van het seizoen. “Ik wilde graag in Brisbane spelen, maar ik ben er na een lang seizoen en mijn late start van de voorbereiding nog niet klaar voor”, schrijft Nadal op Twitter.

De 31-jarige Spanjaard kwam in november voor het laatst in actie, bij de ATP World Tour Finals in Londen. Nadat hij zijn eerste groepswedstrijd tegen de Belg David Goffin had verloren, trok Nadal zich vanwege een knieblessure terug. De aanvoerder van de wereldranglijst zou deze week eigenlijk meedoen aan een demonstratietoernooi in Abu Dhabi, maar ook daar meldde hij zich voor af. Nadal speelde begin dit jaar wel in Brisbane. Hij strandde in de Australische stad in de kwartfinales, om vervolgens bij de Australian Open door te dringen tot de eindstrijd. De gravelspecialist van Mallorca moest daarin buigen voor zijn ‘eeuwige rivaal’ Roger Federer.(NU.nl)…[+]

Rondo noteert hoogste aantal assists in NBA-duel sinds 1996

rondo

Rajon Rondo heeft woensdagavond een zeldzaam hoog aantal assists gegeven in de NBA. Liefst 25 keer stelde de Amerikaan een teamgenoot van New Orleans Pelicans in staat te scoren tegen Brooklyn Nets. De 31-jarige point guard van de Pelicans leidde zijn ploeg daarmee naar de winst: 128-113. Jason Kidd was in 1996 de laatste speler die zoveel assists gaf in één NBA-wedstrijd. Het record staat op naam van Scott Skiles, die in 1990 liefst dertig keer de beslissende pass gaf bij een score van Orlando Magic tegen Denver Nuggets (155-116). Dankzij de assists van Rondo eindigden liefst vier spelers van de Pelicans met twintig punten of meer tegen de Nets. Anthony Davis maakte de meeste punten (33).(NU.nl)…[+]

Rover rukt deel halsketting winkelierster weg

324334-chain-snatching

PARAMARIBO – Een rover wist een deel van de halsketting van een winkelierster in Paramaribo buit te maken. Uit de verklaring van het slachtoffer blijkt dat zij in haar supermarkt was. Zij was achter de toonbank toen de rover daar binnenkwam. Hij trok aan haar halsketting, maar kon slechts een deel buitmaken, omdat het slachtoffer deze vasthield. De rover maakte zich uit de voeten. Ten tijde van de beroving waren er geen klanten in de winkel. De rover is nog voortvluchtig. Het slachtoffer liep geen letsel op…[+]