Nieuws volgens datum: 26 Feb, 2018

Voetganger beroofd

jeugdparlement

PARAMARIBO – Een 43-jarige vrouw is gisteren in Paramaribo beroofd. Uit haar verklaring bij de politie blijkt, dat zij over de Flamingostraat liep. Een ongewapende verdachte die bekend staat als Arie liep haar tegemoet en rukte haar tas weg. Met de buitgemaakte tas maakte hij zich uit de voeten, maar het is niet bekend welke richting hij opging. De vrouw meldde de politie dat zij was beroofd. Zij liep geen letsel op. Zij had USD 100, SRD 1000 en enkele persoonlijke spullen in haar tas die gestolen is. De politie ging na de melding ter plekke voor onderzoek; zij is bezig de rover op te sporen…[+]

Autobestuurder rijdt politiebus aan

politie

PARAMARIBO – Een autobestuurder reed een politiebus vorige week aan de Coesewijnestraat van achteren aan. Kort voor de aanrijding reed de veroorzaker achter de politiebus over de Coesewijnestraat komende vanuit de Coesewijnebrug en gaande in de Nieuw Weergevondenweg. Ter hoogte van de Tyronneweg bracht een politieman de bus tot stilstand. Door onoplettendheid van de autobestuurder remde hij te laat af en kwam tegen de achterzijde van de bus aan. Beide bestuurders zijn in het bezit van een geldig Surinaams rijbewijs en ze verkeerden niet onder invloed van alcohol. De bus heeft schade aan de achterstootbalk, terwijl de personenauto schade heeft aan de voorstootbalk. De ressortpolitie was ter plaatse voor onderzoek…[+]

Angela Merkel’s CDU to vote on German coalition deal

merkel

Germany’s Christian Democrats (CDU) will meet to approve a coalition deal with the Social Democrats (SPD) that will take their leader, Angela Merkel, a step closer to a fourth term as chancellor in Europe’s biggest economy. The last major hurdle to end the five-month political impasse that followed the September election, however, comes next week. On 4 March, the results of a postal vote by SPD members will be announced, and that result is far less certain.

The party conference on Monday follows Merkel’s announcement of her CDU choices for a new, younger cabinet intended to revive the party, which has descended into rows about how to respond to the far-right Alternative für Deutschland (AfD). Merkel is to address CDU delegates at the meeting before the vote on the deal, which is expected to go through easily. The conference will also vote on the appointment of her close ally Annegret Kramp-Karrenbauer as CDU general secretary. Dubbed “mini-Merkel” by some media, the 55-year-old Saarland state premier is widely seen as her preferred successor and shares many of Merkel’s views – but not all.(theguardian)…[+]

Assad forces defy UN demands for ceasefire in eastern Ghouta

syria

At least 29 people have been killed in the besieged Syrian enclave of eastern Ghouta since the UN security council passed a resolution demanding an end to the fighting, as Bashar al-Assad’s forces continue to defy international pleas for a ceasefire.

Local doctors and monitors said a suspected chlorine attack in the rebel-held area outside Damascus also left 18 people injured on Sunday evening, as residents condemned the international community’s inability to put an end to the fighting. “I am embarrassed for the UN security council,” said Ghanem Tayara, the chairman of the Union of Medical Care and Relief Organisations (UOSSM), which helps run dozens of hospitals in Syria. “The mightiest nations on the planet cannot enforce the most basic standards of human rights and decency.”(theguardian)…[+]

Weinstein film studio expected to file for bankruptcy

harvey

Harvey Weinstein’s film and TV production company is to file for bankruptcy after the sexual harassment scandal that has engulfed the beleaguered firm scuppered a last-ditch $500m (£356m) deal to save the business. The company’s board said it had been forced to file for bankruptcy protection following the collapse of revived talks to sell to an investor group led by Maria Contreras-Sweet, a former official in Barack Obama’s administration. It branded the takeover proposal as “illusory”.

“While we recognise that this is an extremely unfortunate outcome for our employees, our creditors and any victims, the board has no choice but to pursue the only viable option to maximise the company’s remaining value: an orderly bankruptcy process,” the board said in a statement. The Weinstein Company has been seeking a buyer for the business, which has backed films including The King’s Speech, The Artist and Quentin Tarantino’s Django Unchained, since a wave of sexual harassment and assault allegations against co-founder Harvey Weinstein emerged last year.(theguardian)…[+]

Turkije vraagt Tsjechië om uitlevering Koerdische politicus

turkey

Turkije heeft de Tsjechische autoriteiten verzocht de Syrisch-Koerdische politicus Saleh Muslim uit te leveren. Hij verschijnt maandag in Tsjechië voor de rechter, zei de Turkse vicepremier Bekir Bozdağ tegen televisiezender NTV. Muslim was voorheen één van de leiders van de PYD, de politieke tak van de Syrisch-Koerdische YPG-milities. De Tsjechische autoriteiten arresteerden hem volgens de PYD op verzoek van Turkije. De partij reageerde verontwaardigd en verwijt Turkije ”zonder het juridisch te onderbouwen de aanhouding te eisen van mensen die de Turkse nationaliteit niet hebben”. Het Turkse staatspersbureau Anadolu meldt dat Muslim wordt gezocht vanwege beschuldigingen van terrorisme. Dat zou verband houden met een bloedige aanslag die in 2016 werd gepleegd in Ankara.(NU.nl)…[+]

Wapenlobby VS verzet zich tegen plannen voor wijzigingen wapenwet

lobby

/abonnement/De National Rifle Association (NRA), de organisatie die in de VS lobbyt voor de wapenindustrie, verzet zich tegen plannen voor wetswijzigingen na de schietpartij op een school in Florida. De dader doodde op 14 februari in Parkland zeventien scholieren en medewerkers. Tientallen mensen raakten gewond. Het was de dodelijkste schietpartij op een Amerikaanse middelbare school ooit.

De overlevenden en familieleden van de slachtoffers trokken de afgelopen weken veel media-aandacht met hun oproepen om de wapenwetten in de VS aan te scherpen. Diverse voorstellen hiertoe werden de afgelopen jaren tegengehouden, vooral door de NRA die veel politici financieel heeft gesteund tijdens hun campagnes.(NU.nl)…[+]

Belgische burgemeester arresteert daklozen die in kou buiten slapen

belgisch

De burgemeester van de Vlaamse stad Ettersbeek heeft besloten zwervers te arresteren die bij de Siberische temperaturen van deze week op straat slapen. Hij wil ze op deze manier dwingen om te slapen in een warme hal die de gemeente voor ze beschikbaar stelt, zo meldt VRT. Er is wel een daklozenopvang voor daklozen waar deze groep in de wintermaanden terecht kan. Maar dit is op vrijwillige basis. Als de politie de zwervers aanhoudt, moeten zij gedwongen naar de opvang toe. De burgemeester erkent dat het een uitzonderlijke maatregel is. Maar hij vindt het wel te rechtvaardigen met de Arctische temperaturen van de komende week. In de nachten gaat het zeker min tien graden vriezen in Etterbeek.”Daklozen die in die omstandigheden buiten blijven, dreigen onderkoeld te raken en dood te vriezen”, aldus de burgemeester. “De politieverordening laat daarom toe om, in de gevallen waar dat absoluut noodzakelijk is, daklozen die zichzelf in gevaar brengen door opvang te weigeren, administratief aan te houden.”(NU.nl)…[+]

Wereldkampioen Marquez verlengt contract bij Honda met twee jaar

markeuz

Marc Marquez blijf ook na 2018 trouw aan Honda. De Spaanse wereldkampioen in de MotoGP heeft voor twee jaar bijgetekend bij het Japanse fabrieksteam in de koningsklasse van de motorsport. Het betekent dat de 25-jarige Marquez ook in 2019 en 2020 op een Honda uitkomt. “Ik ben er trots op dat ik bij de Honda-familie hoor. Het team doet altijd zijn uiterste best voor mij en ik ben blij dat ik bijgetekend heb. Nu kan ik me volledig richten op het nieuwe seizoen”, zegt hij.

Marquez veroverde vorig jaar al zijn vierde wereldtitel in de MotoGP. Alle keren was dat op een motor van Honda. Het nieuwe seizoen in de MotoGP begint op 18 maart op het Losail International Circuit in Qatar.(NU.nl)…[+]

Herstelde Nadal klaar voor rentree in Acapulco na beenblessure

nadal uit

Rafael Nadal is klaar voor een rentree op de tennisbaan. De Spanjaard is volledig hersteld van een beenblessure en treedt deze week aan in het Mexicaanse Acapulco. “Ik voel me weer de oude, heb een paar weken rust genomen en daarna hard gewerkt aan het herstel”, laat Nadal weten. “Blessures horen erbij, ze vormen een deel van mijn carrière. Het is zwaar, vooral als je goed speelt. Maar het is niet anders en ik ben blij dat ik nu weer terug ben.” De zestienvoudig Grand Slam-winnaar moest in januari in de kwartfinales van de Australian Open opgeven in zijn halvefinalepartij tegen de Kroaat Marin Cilic. Hij nam vervolgens ruim de tijd om te herstellen.

Nadal raakte daardoor de nummer één-positie op de wereldranglijst kwijt aan Roger Federer, die de Australian Open op zijn naam schreef en onlangs ook de sterkste was op het ABN Amro-toernooi. Nadal is als eerste geplaatst in Acapulco en stuit in de eerste ronde van het prestigieuze hardcourttoernooi op zijn landgenoot Feliciano Lopez. Vorig jaar verloor de 31-jarige gravelspecialist van Mallorca verrassend de finale van de Amerikaan Sam Querrey.(NU.nl)…[+]