Nieuws volgens datum: 19 Jun, 2018

Outcry over far-right Italian minister’s call for Roma ‘register’

italy

Italy’s far-right interior minister, Matteo Salvini, promised not to back down from his call for a new census of the country’s Roma community on Tuesday, even as critics said that his drive to root out and expel non-Italians was reminiscent of fascist-era race laws. The call for a new “register”, and for all non-Italian Roma to be expelled, has caused the first major rift between Salvini’s League and its Five Star Movement coalition partners, a week after Salvini violated humanitarian law to block a ship carrying more than 600 migrants from docking in Italy, forcing it to divert to Spain.

Luigi Di Maio, the leader of the anti-establishment M5S, called Salvini’s order “unconstitutional”. A similar census pitched by the former prime minister Silvio Berlusconi was blocked by an Italian court. It was also lambasted by Noemi Di Segni, the president of Italy’s union of Jewish communities, who said the proposal recalled the fascist race laws of the late 1920s and 1930s. The former centre-left prime minister Paolo Gentiloni also tweeted his disgust, saying: “Yesterday the refugees, today the Roma, tomorrow guns for all.” At first, Salvini seemed prepared to back down from his new policy – saying he was only seeking to ensure that Roma children were being adequately looked after – but in a tweet on Tuesday afternoon he promised to stand by his call for mass expulsions.(theguardian)…[+]

Saudi-backed Yemeni forces capture Hodeidah airport

mil

Saudi-backed Yemeni government forces have captured the airport at Hodeidah and have started preparations for the more complex task of capturing the city and its port nine miles (15km) to the north. The port is critical to the supply of aid to the rest of the famine-struck country.

Confirmation that the airport on the southern outskirts of the city had been seized after three days of fighting came from both TV pictures and eyewitness accounts. At least 40 Houthi fighters who had held the airport were killed, but most retreated into the city, preparing to fight a potentially intense street-by-street campaign that could endanger tens of thousands of civilians.

The military advance came after the UN special envoy for Syria, Martin Griffiths, left the Yemeni capital, Sana’a, after failing to broker a ceasefire that would have seen the port taken under UN control. Griffiths provided a closed-door briefing to the UN security council by satellite link on Monday, but departed Sana’a without speaking to the press. The security council has been divided over whether to demand a ceasefire, and Russia, its current chair, gave a downbeat assessment of the chances for a diplomatic breakthrough after the meeting. Most western states oppose the Iranian-backed Houthi takeover of Yemen, but also assert a military solution to the civil war is not possible.(theguardian)…[+]

EU to consider plans for migrant processing centres in north Africa

migration

The EU is to consider the idea of building migrant processing centres in north Africa in an attempt to deter people from making life-threatening journeys to Europe across the Mediterranean, according to a leaked document. The European council of EU leaders “supports the development of the concept of regional disembarkation platforms”, according to the draft conclusions of an EU summit due to take place next week. The EU wants to look at the feasibility of setting up such centres in north Africa, where most migrant journeys to Europe begin. “Such platforms should provide for rapid processing to distinguish between economic migrants and those in need of international protection, and reduce the incentive to embark on perilous journeys,” the document says.Migration is high on the agenda of the two-day summit, which opens on 28 June. EU leaders will attempt to reach a consensus on how to manage the thousands of refugees and migrants arriving each month.(theguardian)…[+]

Turkse troepen trekken Syrische stad Manbij binnen

turkse

Turkse militairen zijn maandag de buitenwijken van de Syrische stad Manbij binnengetrokken. Minister van Buitenlandse Zaken Mevlüt Çavusoglu meldde dat de Turkse troepen hun aanwezigheid in Manbij geleidelijk zullen uitbreiden. Hij zei dat het Turkse leger al is begonnen met patrouilles in en rond de stad in het noorden van Syrië. Çavusoglu zei dat Manbij zo snel mogelijk zal worden vrijgemaakt van strijders van de Syrisch-Koerdische YPG.

Turkije ziet de YPG als een verlengstuk van de verboden terroristische Koerdische Arbeiderspartij PKK. Turkije en de Verenigde Staten werden het eerder deze maand eens over een tijdschema voor het vertrek van de YPG-strijders uit Manbij. Ze spraken toen ook af samen te gaan patrouilleren in het gebied. Eerder werkte Washington samen met de YPG bij de strijd tegen de terreurgroep Islamitische Staat (IS).(NU)…[+]

Steeds meer migranten reizen via Middellandse Zee naar Spanje

migranten

Het aantal illegale migranten dat via de Middellandse Zee in Spanje arriveert is het afgelopen jaar flink toegenomen. Dit blijkt uit cijfers van het Europese grensagentschap Frontex. Het aantal migranten is in mei toegenomen naar 3.400, ruim drie keer zoveel als in april. In de eerste vijf maanden van het jaar waren het er 8.200, een ruime verdubbeling vergeleken met een jaar geleden.

Volgens de cijfers komen de meeste migranten uit Guinee, gevolgd door Marokko, Mali en Ivoorkust. In Italië kwamen in mei 4.100 mensen aan over zee, ruim 80 procent minder dan een jaar eerder. Via deze route vanuit vooral Libië zijn dit jaar grofweg 13.450 mensen gearriveerd, veel minder dan in 2017. Het betrof vooral Tunesiërs en Eritreeërs. Ook de zeeroute naar Griekenland was minder populair. In mei kwamen er 4.400 migranten aan, 40 procent minder dan een maand eerder. Omdat er in maart en april meer mensen over land de oostkant van Europa binnenkwamen, komt het totaal in de eerste vijf maanden op 19.800, vooral Syriërs en Irakezen.(NU)…[+]

Oudste Sumatraanse orang-oetan (62) ter wereld overleden

oudste

De oudste Sumatraanse orang-oetan ter wereld is op 62-jarige leeftijd in de dierentuin van de Australische stad Perth overleden, melden Australische media dinsdag. Orang-oetan Puan werd geëuthanaseerd, omdat ouderdomskwalen haar leven ondraaglijk hadden gemaakt. Apenverzorger Holly Thompson zei dat het een moeilijke, maar juiste beslissing was om de oude aap een eerbiedig einde te geven.

Puan leefde sinds 1968 in de dierentuin. Ze is officieel in Guinness Book of Records opgenomen als de oudste van haar soort. Volgens het Wereld Natuur Fonds (WNF) worden Sumatraanse orang-oetans normaal gesproken zo’n 45 jaar.

Algemeen wordt aangenomen dat Puan in 1956 is geboren in de jungle van het Indonesische eiland Sumatra. Puan had wereldwijd in dierentuinen 54 nakomelingen. Enkele van deze apen zijn uitgezet in de jungle van Sumatra. Volgens het WNF leven nog zo’n 5.600 Sumatraanse orang-oetans in het wild.(NU)…[+]

Ajax in tweede voorronde Champions League gekoppeld aan Sturm Graz

ajax

Ajax neemt het in de tweede voorronde van de Champions League op tegen Sturm Graz. Dat wees de loting in het Zwitserse Nyon dinsdag uit. Ajax en Sturm Graz speelden in het verleden nog nooit tegen elkaar. De club uit Oostenrijk eindigde afgelopen seizoen als tweede in de competitie achter kampioen Red Bull Salzburg.

De laatste twee ontmoetingen met een Oostenrijkse club verliepen in ieder geval slecht voor Ajax. In 2014 was Red Bull Salzburg over twee wedstrijden een maatje te groot in de Europa League (0-3 en 3-1). Anderhalf jaar later verloren de Amsterdammers in de derde voorronde van de Champions League het tweeluik met Rapid Wien (2-2 en 2-3).

Ajax wist zich in 2010 voor het laatst via de voorrondes te plaatsen voor het hoofdtoernooi van het miljoenenbal. De ploeg van de toenmalige trainer Martin Jol rekende destijds af met PAOK Saloniki en Dinamo Kiev.(NU)…[+]

Red Bull Racing verruilt motorleverancier Renault voor Honda

redbul

Red Bull Racing maakt volgend seizoen definitief geen gebruik meer van een Renault-motor. Het team van Max Verstappen en Daniel Ricciardo verlengt het contract met de Franse leverancier niet en stapt over naar Honda. Red Bull en Honda hebben een overeenkomst getekend die volgend jaar ingaat en doorloopt tot en met 2020, zo bevestigt het Oostenrijkse team dinsdag.

“Deze nieuwe samenwerking luidt een nieuw tijdperk in voor Red Bull in de Formule 1”, zegt teambaas Christian Horner. “We zijn enorm onder de indruk van Honda’s vooruitgang en we delen de ambitie om te strijden voor kampioenschappen.” Red Bull maakt sinds 2007 gebruik van een Renault-motor en leverde sindsdien vier keer de wereldkampioen af (Sebastian Vettel in 2010, 2011, 2012 en 2013). De samenwerking stond echter al enige tijd op losse schroeven door de vele problemen die de krachtbron in 2017 met zich meebracht. Red Bull kreeg wel een aanbod van de Franse leverancier om het dit jaar aflopende contract te verlengen, maar sprak in mei ook met Honda. De Japanners verzorgen op dit moment al de krachtbron voor Toro Rosso, het dochterteam van Red Bull.(NU)…[+]

Bardet krijgt in jacht op derde podiumplaats Tour hulp van vijf landgenoten

bardet

AG2R La Mondiale heeft maandag de renners gepresenteerd die kopman Romain Bardet weer aan een podiumplaats moeten helpen in de Tour de France. De 27-jarige Fransman stond de afgelopen twee jaar steeds op het podium in Parijs. In 2016 als nummer twee en vorig jaar als nummer drie van het eindklassement.

Bardet won in de laatste drie edities van de belangrijkste en grootste wielerkoers van het jaar bovendien telkens een etappe. De klimmer krijgt hulp van vijf landgenoten: Alexandre Geniez, Alexis Vuillermoz, Tony Gallopin, Pierre Latour en Axel Domont. De Belgische kampioen Oliver Naesen en de Zwitserse kampioen Silvan Dillier maken de Tourploeg compleet.

“Het waren geen makkelijke keuzes, want de ploeg wordt sterker en sterker. We hebben sterke renners gekozen die Romain kunnen helpen. We zijn niet de favoriet, maar we kunnen de race wel moeilijk maken”, zegt teambaas Vincent Lavenu. De Ronde van Frankrijk begint op zaterdag 7 juli met een vlakke rit van 201 kilometer van Noirmoutier-en-l’Île naar Fontenay-le-Comte. Chris Froome is de titelverdediger. De Brit van Team Sky kan alweer zijn vijfde tourzege pakken, waarmee hij zich in een rijtje zou nestelen met recordhouders Jacques Anquetil, Eddy Merckx, Bernard Hinault en Miguel Indurain.(NU)…[+]

86-jarige man in woning overvallen

politie

PARAMARIBO – Een 86-jarige man is vrijdag in een woning in Paramaribo overvallen. Hij bevond zich in het pand, toen hij een vreemd geluid hoorde. Twee rovers sloegen een schuifraam stuk om het pand binnen te dringen. Zij waren gewapend met een jachtgeweer en een houwer en overrompelden het slachtoffer. Zij bedreigden hem en hielden hem voor dat zij een tip hadden gehad dat de man ergens in het huis een hoeveelheid goud had bewaard. De bejaarde begon toen om hulp te roepen, waarna de criminelen wegrenden. Het gelukte hen niet om iets buit te maken. Het slachtoffer liep wel een verwonding aan zijn rechterhand op. Vermoedelijk is een van de rovers door de scherven van het schuifraam gewond geraakt, want er waren bloedsporen te zien. Zij vertrokken na de mislukte roof in een rose wagen in de richting van de Zinniastraat en zijn nog steeds voortvluchtig. De politie onderzoekt deze zaak…[+]