Nieuws volgens datum: 29 Mar, 2019

Bangladesh fire: Emergency exits in Dhaka high-rise ‘were locked’

locked

Victims of a tower block fire in the Bangladeshi capital Dhaka on Thursday may have been trapped because emergency exits were locked, officials say. At least 25 people died and 70 others were injured in the blaze.

Six of the victims are believed to have fallen to their deaths when they jumped from the burning high-rise building. Shajahan Shikdar, from Dhaka’s fire department, told the BBC’s Bengali Service that there was also a shortage of fire safety equipment inside. It is not yet clear what caused the fire in the commercial district of Banani. The government has ordered an investigation.

The fire broke out at about 12:50 local time (06:50 GMT) on Thursday, quickly engulfing the high-rise property and trapping people inside. Many are believed to have been stuck on the upper floors of the building, above where the fire had started. “The fire safety system of this building was not satisfactory,” Mr Shikdar told BBC News. “There was only a narrow, two-feet-wide iron staircase available as a fire escape, but it was found locked on different floors. So the people in this building were not able to use it during the fire.”(BBC)…[+]

LIAT could drop Trinidad & Tobago route

LIAT

 St Vin­cent and the Grenadines Prime Min­is­ter Dr Ralph Gon­za­lves has hint­ed that Lee­ward Is­lands Air Trans­port (LI­AT) could drop Trinidad and To­ba­go from its sched­ule of routes as the air­line seeks to re­struc­ture amid fi­nan­cial bur­dens.

Gon­za­lves, who is al­so the Cari­com Lead among Heads of Gov­ern­ment for Trans­port (Mar­itime and Avi­a­tion), made the com­ment dur­ing an in­ter­view with WE FM in St Vin­cent and the Grenadines.

LI­AT is cur­rent­ly seek­ing an in­jec­tion of US$5.4 mil­lion to help keep the air­line in the sky and the mat­ter has been tak­en to Cari­com for as­sis­tance. But Gon­za­lves said so far on­ly Grena­da has re­spond­ed pos­i­tive­ly to a Min­i­mum Rev­enue Guar­an­tee (MRG) pro­pos­al. “The oth­er gov­ern­ments of the Caribbean….on­ly Grena­da has said they will come aboard to pro­vide some emer­gency fund­ing and no­body else. Every­body is say­ing they agree the­o­ret­i­cal­ly for a min­i­mum guar­an­tee for the routes but they have not re­spond­ed pos­i­tive­ly, on­ly Grena­da alone,” Gon­za­lves said.(Trinidad Guardian)…[+]

GERMANY, CDB TO BUILD CAPACITY FOR CLIMATE CHANGE PROJECTS IN THE EASTERN CARIBBEAN

cdb

 Bridgetown– The Caribbean Development Bank (CDB) is supporting Member States of the Organisation of Eastern Caribbean States (OECS) in their efforts to build capacity to develop robust climate change projects for financing.

Today, the Bank’s Board of Directors approved a grant from the German international development agency, Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ), in the amount of EUR249,860 for the initiative. CDB and the OECS Commission contributed EUR24,986 and EUR12,493, respectively to the venture. “The grant from GIZ will help our Borrowing Member Countries in the OECS tackle the effects of climate change and make the transition to resilient, low-carbon economies,” said Monica La Bennett, CDB Vice-President of Operations. Following the Paris Agreement, the historic international climate change deal made at the 21st Conference of the Parties to the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) in 2015, the OECS countries outlined their intended climate actions after 2020 to meet their obligations under the Paris Agreement.

The grant aims to assist Eastern Caribbean countries in developing bankable, financially viable projects to tackle climate change. The venture will help Eastern Caribbean countries advance project ideas to the concept note stage so that they can be considered for funding by the Green Climate Fund (GCF), the Adaption Fund (AF) or CDB. It is planned that project concepts will be developed for four pilot countries – Dominica, Saint Lucia, St. Kitts and Nevis, and St. Vincent and the Grenadines. Thirty technical staff throughout the sub-Region will also be trained to use SOURCE, an online tool for project preparation and management. In addition, the OECS Commission will hold a workshop on priority investment projects. (CDB)…[+]

 

Europese Unie krijgt duizenden extra grenswachters

europese unie

De Europese grens- en kustwacht Frontex wordt uitgebreid tot tienduizend man in 2027. Over twee jaar moet de in Warschau gevestigde dienst er vijfduizend kunnen inzetten. Nu zijn het er nog ongeveer vijftienhonderd. Onderhandelaars van het Europees Parlement en de lidstaten hebben daar donderdag een politiek akkoord over gesloten. Over de financiële dekking moet nog worden onderhandeld.

De grenswachters kunnen op verzoek van een lidstaat worden ingezet bij grenscontroles. Als dat op korte termijn moet gebeuren, kan een beroep worden gedaan op een “snellereactiepool”. Het is aan het ontvangende ‘gastland’ om te bepalen of de grenswachters wapens mogen dragen. Frontex krijgt verder een coördinerende rol bij het terugsturen van mensen die geen recht hebben op verblijf in Europa en de samenwerking met landen van herkomst.(NU)…[+]

Irakees bekent pogingen tot aanslagen op Duitse hogesnelheidslijn

irakees

De 42-jarige Irakees die in Wenen is gearresteerd in verband met twee mislukte aanslagen op het Duitse spoorwegnet, heeft die terreurdaden bekend. Dat heeft de Oostenrijkse minister van Binnenlandse Zaken Herbert Kickl bekendgemaakt, schrijft de Süddeutsche Zeitung.

Hoewel de man blijft volhouden alleen te hebben gehandeld, maakt hij volgens Kickl deel uit van een terroristische cel. In de Tsjechische hoofdstad Praag zijn woensdag twee vermoedelijke handlangers opgepakt. De hoofdverdachte heeft vorig jaar oktober geprobeerd een ongeluk te veroorzaken op een hogesnelheidslijn in het zuiden van Duitsland.

In oktober spande hij op het hsl-traject tussen Nürnberg en München staalkabels tussen de hoogspanningsmasten en legde dingen op de rails om de trein te laten ontsporen. Dat mislukte. Rond Kerst meldde de Berlijnse politie een vergelijkbaar incident in het stadsdeel Karlshorst. Ook hier raakte niemand gewond.(NU)…[+]

NAVO-topman Stoltenberg blijft tot september 2022 aan

navo topman

Jens Stoltenberg mag tot 30 september 2022 topman van de NAVO blijven. De 29 lidstaten van de militaire alliantie hebben het mandaat van de secretaris-generaal met twee jaar verlengd. De NAVO-landen spreken hun steun uit voor Stoltenbergs inspanningen om de NAVO te moderniseren en geschikt te maken voor de toekomst. De Noorse oud-premier liet weten “vereerd” te zijn dat hij langer op zijn post mag blijven.

De zestigjarige Stoltenberg leidt het bondgenootschap sinds 1 oktober 2014. Zijn mandaat werd eind 2017 met twee jaar verlengd tot september volgend jaar. Stoltenberg was van 2000 tot 2001 en van 2005 tot 2013 premier van Noorwegen. Zijn voorganger bij de NAVO was Anders Fogh Rasmussen uit Denemarken. Daarvoor leidde de Nederlander Jaap de Hoop Scheffer het bondgenootschap. De verdragsorganisatie bestaat dit jaar zeventig jaar. De NAVO-ministers van Buitenlandse Zaken komen volgende week bijeen in Washington om dat te markeren.(NU)…[+]

Bokser Pulev moet zich verantwoorden voor kussen verslaggeefster

bokser

Bokser Kubrat Pulev moet zich op 14 mei in Californië verantwoorden voor het feit dat hij afgelopen zaterdag na zijn zege op Bogdan Dinu een televisieverslaggeefster aan het einde van een interview opeens op haar mond kuste. “We nemen dit incident zeer serieus”, zegt woordvoerder Veronica Harms van de California State Athletic Commission (CSAC) vrijdag. De CSAC gaat over de regelgeving van al het boksen in de Amerikaanse staat.

“Voordat hij weer een licentie kan krijgen om in Californië te mogen vechten, zal Kubrat Pulev moeten verschijnen voor de commissie en aantonen dat hij wil voldoen aan onze principes van respect.” De 37-jarige Bulgaar pakte zaterdag tijdens een televisie-interview het gezicht van journaliste Jennifer Ravalo vast, om haar vervolgens een kus op de mond te geven.Het zwaargewicht had even daarvoor op knock-out gewonnen van de Roemeen Dinu bij een gevecht in Costa Mesa, Californië.(NU)…[+]

Ajax krijgt boete maar mag fans meenemen naar CL-duel met Juventus

ajax

Ajax mag volgende maand gewoon supporters meenemen naar de uitwedstrijd tegen Juventus in de Champions League. De Amsterdamse club heeft van de UEFA wel een boete van 23.000 euro gehad. Ook moet Ajax de aangerichte schade vergoeden aan Real Madrid. Volgens de clubleiding is daarmee een bedrag gemoeid van in totaal circa 60.000 euro.

De kans was aanwezig dat Ajax-supporters het kwartfinaleduel op 16 april in het Allianz Stadium niet mochten bezoeken. Na ongeregeldheden tijdens de uitwedstrijd van begin deze maand tegen Real Madrid (1-4-zege) had de UEFA een onderzoek ingesteld. Fans van Amsterdamse club trokken in Estadio Santiago Bernabéu de netten die voor het uitvak waren gespannen weg.Ajax hoopt heeft goede hoop de schade op de daders te kunnen verhalen. “Dankzij de haarscherpe beelden die zijn opgenomen in Madrid, zijn enkele van de daders geïdentificeerd en bekend bij Ajax. Zij kunnen passende maatregelen, zoals een aansprakelijkheidsstelling voor het schadebedrag, verwachten”, liet de club weten.(NU)…[+]

Verbitterde spits Higuaín stopt als Argentijns international

higuain

Gonzalo Higuaín zet na tien jaar een punt achter zijn loopbaan als international van Argentinië. De 31-jarige spits, die momenteel door Chelsea wordt gehuurd van Juventus, heeft aan bondscoach Lionel Scaloni laten weten niet meer beschikbaar te zijn. Higuaín werd na het WK van vorig jaar, waar Argentinië in de achtste finales sneuvelde tegen Frankrijk, niet meer opgeroepen voor de nationale ploeg. De aanvaller slaat de deur nu definitief dicht omdat hij klaar is met de “negatieve reacties” op zijn spel.

“Mijn tijdperk in de Argentijnse selectie is voorbij”, laat een verbitterde Higuaín weten aan FOX Sports Argentina. “Ik zal de nationale ploeg voortaan van buitenaf bekijken. Ik weet zeker dat ik hiermee veel mensen blij maak.” “Ik denk dat mijn besluit om te stoppen bij Argentinië goed voor me is. Ik wil meer tijd doorbrengen met mijn familie en zie dat ze eronder lijden als ik zo word bekritiseerd.”(NU)…[+]

Busje vliegt in brand na aanrijding

daklozen door brand

PARAMARIBO – Een busje vloog gistermorgen in brand na een aanrijding met een ander busje aan de Jacques Gompertstraat.

Beide bestuurders reden over de Jacques Gompertstraat toen een van ze plots zijn rijhelft verliet en op die van de tegenligger ging met als gevolg een botsing. Na de aanrijding vloog het voertuig van vermoedelijk de veroorzaker in brand. De schade bleef beperkt tot de machinekamer. Beide bestuurders die geen meerijders hadden, kwamen met de schrik vrij. De brandweer kreeg om 07.16 uur melding van de autobrand, waarna zij binnen een minuut uitrukte. Zij arriveerde om 07.25 uur ter plaatse en had de brand binnen een minuut onder controle. De brandweerlieden maakten gebruik van een hogedrukstraal om de brand te blussen. Beide voertuigen zijn verzekerd en hebben materiële schade. De politie ging naar de plaats voor onderzoek en sloot het weggedeelte waar de aanrijding plaatsvond af. Daardoor ontstonden er lange files aan de Jacques Gompert- en Jan Steenstraat…[+]