Nieuws volgens datum: 21 Oct, 2019

Ocean acidification can cause mass extinctions, fossils reveal

ocean

Ocean acidification can cause the mass extinction of marine life, fossil evidence from 66m years ago has revealed. A key impact of today’s climate crisis is that seas are again getting more acidic, as they absorb carbon emissions from the burning of coal, oil and gas. Scientists said the latest research is a warning that humanity is risking potential “ecological collapse” in the oceans, which produce half the oxygen we breathe.

The researchers analysed small seashells in sediment laid down shortly after a giant meteorite hit the Earth, wiping out the dinosaurs and three-quarters of marine species. Chemical analysis of the shells showed a sharp drop in the pH of the ocean in the century to the millennium after the strike.

This spike demonstrated it was the meteorite impact that made the ocean more acidic, effectively dissolving the chalky shells of many species. Large-scale volcanic activity was also considered a possible culprit, but this occurred over a much longer period. The oceans acidified because the meteorite impact vaporised rocks containing sulphates and carbonates, causing sulphuric acid and carbonic acid to rain down. The mass die-off of plants on land after the strike also increased CO2 in the atmosphere.

“We show ocean acidification can precipitate ecological collapse,” said Michael Henehan at the GFZ German research centre for geosciences in Potsdam, who led the study. “Before we had the idea, but we did not have the empirical proof.” The researchers found that the pH dropped by 0.25 pH units in the 100-1,000 years after the strike. It is possible that there was an even bigger drop in pH in the decade or two after the strike and the scientists are examining other sediments in even finer detail.(The Guardian)…[+]

Battle of Midway: World War Two Japanese carrier wrecks found

ship

Deep sea explorers have found two Japanese aircraft carriers that were sunk in battle in World War Two. The carriers were among seven ships that went down in the Battle of Midway, a major air and sea battle fought between the US and Japan in 1942.

One ship, the Kaga, was discovered last week, while wreckage from another carrier, Akagi, was found on Sunday. Until now only one other ship sunk in this battle had ever been found – the American vessel USS Yorktown, in 1998. This month’s discoveries came after weeks of searching by crew members based on the research vessel Petrel. The vessel is owned by Vulcan Inc, a company created by the late Microsoft co-founder Paul Allen.

The Petrel also worked with the US Navy, as according to US law it is otherwise illegal to disturb underwater war graves – that is, sites where the wrecks of US military ships lie. Both ships were found lying about 18,000 feet (5,490 metres) under water within the Papahanaumokuakea Marine National Monument – the largest marine conservation area in the world.(BBC)…[+]

Prince William ‘worried’ about Harry after ITV interview

william

The Duke of Cambridge is “worried” about his brother after he talked about his mental health in a TV documentary, a Kensington Palace source has told the BBC.

Prince William is said to be hoping the Duke and Duchess of Sussex “are all right” after they told an ITV documentary they were struggling. The palace source said there was a view the couple were “in a fragile place”. Kensington Palace had no comment on the ITV film, which aired on Sunday. The documentary followed the Duke and Duchess of Sussex on their tour of southern Africa earlier this month.

In interviews, the couple both said they were struggling with the intense scrutiny from elements of the British tabloid press.  The palace source played down suggestions that Prince William was “furious” with his brother after the documentary aired on Sunday. It followed Prince Harry’s admission in the film that he and William have “good days” and “bad days”. Asked about media reports of a rift between the brothers, the Duke of Sussex said that “inevitably, stuff happens” as a result of “this family being under the pressure that it’s under”.(BBC)…[+]

Ook energieminister VS weigert dagvaarding van Congres

energieminister

De Amerikaanse minister van Energie Rick Perry zal ondanks een dagvaarding geen documenten aan het Huis van Afgevaardigden overhandigen met betrekking tot het afzettingsonderzoek naar president Donald Trump. Eerder weigerden vicepresident Mike Pence en de persoonlijke advocaat van Trump, Rudy Giuliani, ook al mee te werken aan het onderzoek.

In een brief van het ministerie van Energie staat dat de gevraagde documenten vertrouwelijk zijn, maar dat het ministerie wel bereid is om het Congres te helpen bij verzoeken die “instemmen met de gepaste procedures”.

Perry kreeg op 10 oktober een dagvaarding om duiding te geven over zijn rol in de vermeende pogingen van Trump om de Oekraïense president Volodymyr Zelensky onder druk te zetten. Trump zou Zelensky hebben gevraagd om de zoon van zijn politieke rivaal Joe Biden te onderzoeken, die bij een corrupt bedrijf zou werken.(NU)…[+]

Vijftien doden en veertien gewonden na dambreuk in Siberië

15 doden

Bij een dambreuk in Siberië zijn zaterdag vijftien doden gevallen en veertien mensen gewond geraakt, melden Russische hulpdiensten. De dambreuk vond ongeveer 160 kilometer ten zuiden van de stad Krasnojarsk plaats.

Een Russische onderzoekscommissie zoekt momenteel uit wat de oorzaak van de dambreuk was. Volgens een lokale functionaris heeft zware regenval erosie aan de dam veroorzaakt, waardoor deze brak. De onderzoekscommissie zegt over de slachtoffers dat er in ieder geval elf gewonde goudzoekers naar het ziekenhuis zijn afgevoerd. Volgens Russisch persbureau Interfax meldden Russische hulpdiensten dat er nog meer dan twaalf mijnwerkers vermist worden.(NU)…[+]

Geen misbruik gemaakt van geheime informatie op privémailserver Clinton

geen misbruik

Uit een jarenlang onderzoek van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken naar de privémailserver van Hillary Clinton is gebleken dat er geen systematisch misbruik of bewust misbruik is gemaakt van geheime informatie uit de persoonlijke e-mailserver van de oud-minister. Dat meldt The New York Times zaterdag.

Het onderzoek naar de server van Clinton, de voormalige minister van Buitenlandse Zaken, startte ongeveer drie jaar geleden. President Donald Trump gebruikte de mailserver van Clinton toen regelmatig als argument tijdens de presidentiële verkiezingen, waarin Trump en Clinton tegenover elkaar stonden. Hoewel het gebruik van het systeem voor bedrijven het risico op diefstal van geheime informatie verhoogde, is er dus uiteindelijk uit het onderzoek gebleken dat er niet bewust en systematisch misbruik van is gemaakt.

Uit het onderzoek kwam eerder naar voren dat 38 (oud-)ambtenaren van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken veiligheidsprocedures hebben overtreden. Er werden zo’n 33.000 mails geanalyseerd die naar de privéserver van Clinton werden verstuurd.

Clinton installeerde in strijd met het protocol een persoonlijke e-mailserver. Ze zei dat het haar werk eenvoudiger zou maken. De beslissing om de server te installeren zorgde voor veel kritiek vanuit de Republikeinse politiek.(NU)…[+]

Emotionele Murray boekt in Antwerpen eerste toernooizege sinds 2017

murray

Andy Murray heeft zondag in Antwerpen zijn eerste toernooizege geboekt in 961 dagen. Belinda Bencic sloot haar topweek in Moskou af met de eindzege bij het WTA-toernooi in de Russische hoofdstad. De 32-jarige Murray rekende in de finale van het indoortoernooi in Antwerpen na bijna 2,5 uur af met de twee jaar oudere Stan Wawrinka: 3-6, 6-4 en 6-4.

De Brit speelde in België zijn eerste ATP-finale sinds maart 2017, toen hij de beste was in Dubai. De voormalige nummer één van de wereld staat nu op 46 toernooizeges. Door een slepende heupblessure leek de loopbaan van Murray zo goed als voorbij. Hij onderging eind januari een operatie aan het gewricht en wist toen niet of hij ooit nog zou kunnen tennissen. De drievoudig Grand Slam-winnaar maakte in juni echter zijn rentree in het dubbelspel en speelt sinds augustus ook weer in het enkelspel.(NU)…[+]

Sparta-doelman Coremans teleurgesteld in zichzelf na uitdelen kopstoot

sparta

Sparta-doelman Tim Coremans is zondag na afloop van het duel met FC Groningen (2-0-verlies) vooral teleurgesteld in zichzelf. De sluitpost deelde in de slotfase een kopstoot uit aan Kaj Sierhuis en moest met rood vertrekken.

“Ik ben enorm teleurgesteld, vooral in mezelf”, zei Coremans bij RTV Rijnmond. “Ik wilde me omdraaien, maar hij stond dichterbij dan ik had verwacht. Vervolgens kom ik met mijn hoofd tegen zijn hoofd aan. Als de scheidsrechter fluit, weet je hoe laat het is.”

Groningen kreeg na de overtreding van Coremans een strafschop, die werd benut door Charlison Benschop. Een paar minuten eerder had Sierhuis de score geopend in het Hitachi Capital Mobility Stadium. Kort na rust kreeg Sparta uit een penalty de kans om op voorsprong te komen, maar Bryan Smeets moest zijn meerdere erkennen in Groningen-doelman Sergio Padt.”Of het nou 1-0 of 2-0 is, na afloop maakt die uitslag voor mij ook niet meer uit. Ik ga met een heel slecht gevoel de bus in. Ik schrok er zelf ook van. Niet van mijn actie, maar wel van dat ik hem raak. Ik moet mij niet zo laten provoceren.”(NU)…[+]

Liverpool-manager Klopp: ‘Doelpunt United legt alle problemen VAR bloot’

Klopp eist verbeteringen

Liverpool-manager Jürgen Klopp had zondag na afloop van de wedstrijd tegen Manchester United (1-1) geen goed woord over voor de VAR. Volgens de Duitser kent het videoarbitragesysteem nog een hoop problemen.

Marcus Rashford zette United na een half uur op voorsprong op Old Trafford. Het duurde enige tijd voordat het doelpunt door scheidsrechter Martin Atkinson werd goedgekeurd, omdat de VAR een mogelijke overtreding van Victor Lindelöf op Divock Origi had gezien. Zonder dat de arbiter naar de zijkant werd geroepen om de beelden te bekijken, bleef het doelpunt geldig. “Dat doelpunt legt alle problemen met de VAR bloot”, zei een geïrriteerde Klopp bij Sky Sports. “Meneer Atkinson laat het spel doorgaan, want dat is tegenwoordig het protocol met de VAR. Vervolgens laten de beelden zien dat er contact is en dat het een overtreding was. Maar daar wordt niets mee gedaan.” Kort na het doelpunt van Rashford leek Sadio Mané de gelijkmaker te noteren. Ditmaal greep de VAR wél in en werd het doelpunt afgekeurd omdat de Senegalees in de aanloop naar zijn goal hands had gemaakt.(NU)…[+]

Politie arresteert verdachte

handboeien

PARAMARIBO – De politie heeft RJ (54) vorige week donderdag in de kraag gevat voor het plegen van een diefstal middels braak in een winkel in het district Wanica. De krant verneemt dat de man op heterdaad is betrapt.

Hij drong via een raam aan de achterzijde van het gebouw binnen en haalde alles overhoop. Hij zette goederen in een zak klaar om die weg te brengen. Het gaat om pakken sigaretten, flessen alcohol, geld en schroevendraaiers die hij wilde wegbrengen. De politie kreeg de melding en ging meteen naar de plaats voor onderzoek. Zij wist de man aan te houden. De goederen zijn bij de verdachte aangetroffen en in beslag genomen…[+]