Nieuws volgens datum: 12 Aug, 2022

German ex-leader Gerhard Schroeder sues parliament over lost perks

german

Former German leader Gerhard Schroeder, criticised for his relationship with Russian President Vladimir Putin, is suing Germany’s parliament. Mr Schroeder, whose office and staff have been suspended, is suing over the removal of some post-retirement perks. His lawyer told German news agency DPA on Friday that he had filed a suit with the Berlin administrative court. The Bundestag said it was yet to receive the suit and could not comment further. In its decision to strip him of the perks, the budget committee responsible concluded that Mr Schroeder, 78, “no longer upholds the continuing obligations of his office”. But speaking to public broadcaster NDR on Friday, his lawyer Michael Nagel said the decision to suspend Mr Schroeder’s taxpayer-funded office was “contrary to the rule of law”.(BBC)…[+]

Lebanon man hailed hero for holding Beirut bank hostage over savings

man hailed

An armed man who held a bank hostage for more than six hours in Beirut because he could not withdraw savings has been hailed a hero by the public. Banks in Lebanon have put tight rules on how much money people can access, amid a deep economic crisis. The suspect entered the bank with a rifle, poured petrol and demanded his money for hospital bills, AFP reported. His actions captured public support – with cheering crowds gathering outside and chanting: “You are a hero.” The stand-off eventually ended peacefully with no injuries, after negotiators struck an agreement allowing the suspect to receive $35,000 (£29,000) of his savings upfront, LBC TV channel reported. Police escorted the hostages and suspect away from the Federal Bank branch near Hamra Street, in the west of the city. Officials have not yet said whether the man will face charges. According to LBC, the suspect’s family were in dire need of their savings, with some family members in hospital.(BBC)…[+]

Donald Trump does not oppose US bid to unseal Mar-a-Lago search warrant

trump does not

Former US President Donald Trump has said he will not oppose the release of the warrant that let FBI agents search his Mar-a-Lago home earlier this week. In a statement, Mr Trump said he was encouraging its “immediate release” – but repeated his claim the search was unnecessary and politically motivated.

The US Department of Justice has made a rare request to a Florida court to unseal the warrant. If granted, it would mean the documents are made available to the public. And it could confirm the reason for Monday’s search of Mr Trump’s Florida home – something that the justice department has not yet revealed. The FBI search is believed to be connected to an investigation into whether the former president removed classified records and sensitive material from the White House. According to the Washington Post, citing anonymous sources, documents relating to nuclear weapons were among the items FBI agents were looking for at Mar-a-Lago. The sources did not tell the newspaper whether the information involved US weapons or some other nation’s.(BBC)…[+]

Brandweerlieden uit zeven landen helpen Frankrijk bij bestrijding natuurbranden

brandweerlieden uit

Brandweerlieden uit zeven landen helpen in het zuidwesten van Frankrijk bij het bestrijden van een grote bosbrand in het departement Gironde, ten zuiden van Bordeaux. Duitsland, Polen, Griekenland, Roemenië en Oostenrijk hebben hulp aangeboden. Zweden en Italië hielpen eerder al. Op verzoek van Frankrijk heeft de Europese Unie inmiddels vier blusvliegtuigen vanuit Griekenland en Zweden naar het land gestuurd. Frankrijk kampt al weken met hardnekkige bosbranden in meerdere regio’s. Door de brand in Gironde is al meer dan 6.800 hectare bos in vlammen opgegaan. Meer dan tienduizend mensen zijn uit voorzorg geëvacueerd. Zeventien huizen zijn verwoest door de brand.(NU)…[+]

Gestolen schilderij van 57 miljoen euro gevonden onder bed Braziliaanse oplichter

schilderijen

De politie van Rio de Janeiro heeft een gestolen schilderij met een waarde van 300 miljoen real (ruim 57 miljoen euro) woensdag aangetroffen onder het bed van een oplichter, meldt The Guardian. Het werk, Sol Poente (Ondergaande zon) uit 1929 van Tarsila do Amaral, was gestolen van de weduwe van een kunsthandelaar en -verzamelaar. Een oplichtersbende stal zestien schilderijen met een geschatte waarde van 135 miljoen euro van de 82-jarige vrouw en maakte daarnaast een collectie sieraden ter waarde van ruim 1 miljoen euro buit. De politie arresteerde vier verdachten, onder wie de dochter van het slachtoffer. De criminelen organiseerden de kunstroof rond nepvoorspellingen van een valse helderziende. Volgens de politie gaf de dochter van het slachtoffer deze zogenaamde helderziende in 2020 opdracht om haar moeder te benaderen toen ze uit een bank in de wijk Copacabana kwam.(NU)…[+]

Britse politie arresteert vierde lid jihadistische ‘IS-Beatles’

welcome to the uk

De Britse politie heeft de jihadist Aine Davis aangehoudenDavis, een van de zogenoemde ‘Beatles’ van terreurbeweging Islamitische Staat (IS) en ook bekend als ‘Jihadi Paul’, werd volgens BBC News aangehouden op het vliegveld van Luton. Davis kwam uit Turkije, waar hij een gevangenisstraf van 7,5 jaar had uitgezeten wegens lidmaatschap van een terroristische organisatie. Hij wordt volgens BBC News verdacht van onder meer fondsenwerving voor een terroristische organisatie en het bezit van materiaal voor terroristische doeleinden. De ‘IS-Beatles’ vormden binnen IS een cel van vier Britse jihadi’s die tussen 2012 en 2015 in Syrië zeker 27 mensen uit vijftien verschillende landen hebben ontvoerd. De vier kregen hun bijnaam vanwege hun Engelse accent.(NU)…[+]

Brazilië wil vanwege coronarel gestaakt duel met Argentinië niet meer inhalen

brazilie

De Braziliaanse voetbalbond (CBF) wil de gestaakte WK-kwalificatiewedstrijd tegen Argentinië niet meer inhalen. De kraker werd in september vorig jaar stilgelegd vanwege onenigheid over het naleven van de coronaregels. De wedstrijd tussen Brazilië en Argentinië was op 5 september zes minuten aan de gang toen afgevaardigden van de Braziliaanse gezondheidsautoriteit het veld op liepen om enkele Argentijnse spelers in quarantaine te dwingen. Kort na het chaotische tafereel werd het duel gestaakt. Hoewel beide landen zich al hebben geplaatst voor het WK in Qatar, oordeelde wereldvoetbalbond FIFA eerder dat de wedstrijd tussen de twee toplanden uit Zuid-Amerika moet worden overgespeeld. Dat zou moeten gebeuren in september.(NU)…[+]

Nadal speelt in Cincinnati eerste toernooi sinds opgave op Wimbledon

nadal

Rafael Nadal maakt komende week op het Masters-toernooi van Cincinnati zijn rentree op de baan. De Spanjaard lijkt hersteld van een buikspierblessure die hem sinds Wimbledon parten speelt.  De 36-jarige Nadal plaatste woensdagavond een bericht op Instagram waarin hij aankondigt donderdag naar de Verenigde Staten te vliegen. “Ik ben heel blij dat ik weer in Cincinnati kan spelen”, schrijft de tennislegende bij een foto van zichzelf op Mallorca.

Aanvankelijk zou Nadal deze week in het Canadese Montreal aan zijn voorbereiding op de US Open beginnen. De 22-voudig Grand Slam-winnaar meldde zich af voor het Masters-toernooi, omdat hij nog te veel last had van zijn buikspierblessure.(NU)…[+]

Serena Williams verliest in Toronto eerste partij na aankondiging afscheid

venus williams

Serena Williams heeft haar eerste wedstrijd sinds de bekendmaking van haar aanstaande afscheid verloren. Belinda Bencic was de veertigjarige Amerikaanse in de tweede ronde van het WTA-toernooi van Toronto met 6-2 en 6-4 de baas. Williams werd op de baan ontvangen met een staande ovatie en werd gedurende de 77 minuten durende partij gesteund door het aanwezige publiek. Ondanks de aanmoedigingen slaagde Williams er tegen de regerend olympisch kampioene niet in haar topniveau te halen. Williams maakte eerder deze week in een lang interview met het tijdschrift Vogue bekend dat ze binnenkort stopt met tennissen. De US Open, die ze al zes keer op haar naam schreef, wordt zeer waarschijnlijk haar laatste toernooi.(NU)…[+]

Achttienjarige jongeman aangehouden voor verkrachting

handboeien

PARAMARIBO – De achttienjarige DS is dinsdag in het district Wanica aangehouden voor verkrachting van een vierjarig meisje. Hij hield zich schuil in een huis in aanbouw. Buurtbewoners wisten hem aan te houden en over te dragen aan de politie. Het slachtoffer en de verdachte wonen in dezelfde buurt. Het meisje was op haar erf toen de verdachte naar haar toeging. Hij nam haar onder dwang mee naar een toilet op het erf en pleegde met geweld seksuele handelingen met haar. Na de verkrachting verliet hij de plaats. Het meisje werd aangetroffen; haar jurk en onderbroek hadden bloed en zij huilde constant van pijn. Haar familie deed aangifte, waarna de politie hen verwees naar de Spoedeisende Hulp…[+]