Nieuws volgens datum: 23 Dec, 2022

Philippines cockfighting: Charges laid over alleged kidnappings

charges

Six people have been charged over the kidnapping of a group of people linked to the world of cockfighting in the Philippines. The group of six is thought to have been abducted on their way to a fight in the capital Manila in January. It’s part of a wave of mysterious disappearances to hit the industry, which is a popular betting sport. Taxes from livestreamed cockfights helped the government replenish its finances after the Covid pandemic. But former President Rodrigo Duterte eventually banned online fights, while allowing traditional cockfighting to resume. The six suspects reportedly deny the allegations. Meanwhile, three former police officers have also been charged with allegedly abducting a cockfighting enthusiast from his house in August 2021, according to the AFP news agency. The victim had been accused of running a fake betting website, AFP reports. The charges come as at least 27 people connected to the lucrative industry remain missing, but hope of finding people alive is fading. “I wouldn’t even want to call them missing cockfighters, but probably dead cockfighters,” Justice Secretary Jesus Remulla said this week.(BBC)…[+]

Mariupol theatre demolished ‘to hide Russian crimes’, aide says

russia destroys

Russian authorities have started destroying the ruined theatre in Mariupol, according to an aide to the city’s exiled Ukrainian mayor. Petro Andryushchenko accused the occupying authorities of seeking to cover up the murder of hundreds of civilians when the building was bombed by Russian warplanes in March. A screen was recently erected around the ruined theatre. Video showed a bulldozer knocking down some of the rear of the building. Mr Andryushchenko said the Russians were planning to leave the front of the theatre intact and destroy the rest of the structure, to build a new theatre “on the bones of Mariupol’s people”. A screen was erected around the ruins of the theatre last month, complete with images of Russian cultural figures. Before Russia invaded Ukraine last February and laid siege to Mariupol, the theatre was a focal point of city life. This year, Russia’s proxy authority that runs the city and the occupied areas of the surrounding Donetsk region has promised the city’s remaining population alternative entertainment – a revival of a 1960s Soviet cult musical, The Bremen Town Musicians.(BBC)…[+]

Donald Trump accused of multi-part conspiracy over 6 January attack

six key

The congressional panel investigating last year’s attack on the US Capitol has accused former President Donald Trump of a “multi-part conspiracy” to overturn his election defeat three months earlier. The panel has released its final 845-page report on the attack. It places the blame for the 6 January 2021 storming of Congress squarely on the former president. It also recommends barring Mr Trump from public office in the future. He did not co-operate with the panel and declared the final report a “witch hunt” after its release. Over 18 months, the committee held 10 public hearings and interviewed more than 1,000 witnesses, including Trump administration officials and staff, Trump family members, Capitol police officers, rioters, militia members, and more. On Monday, the panel of seven Democrats and two Republicans recommended the justice department investigate Mr Trump – who is mounting another White House campaign – for aiding an insurrection and three other federal crimes.(BBC)…[+]

VS komt met nieuw steunpakket en Patriot-afweergeschut voor Oekraïne

VS komt met
De Amerikaanse president Joe Biden kondigt een nieuw steunpakket ter waarde van 40 miljard dollar (ruim 37 miljard euro) voor Oekraïne aan. Ook komt er militaire steun, waaronder het zeer geavanceerde Patriot-luchtafweersysteem. Dat systeem is belangrijk om de Oekraïense infrastructuur te beschermen. Het Patriot-systeem is bedoeld voor defensie, dus om raketten uit de lucht te schieten en niet om aan te vallen. Ze kunnen niet alleen vliegtuigen en drones uitschakelen, maar ook snelle ballistische raketten.(NU)…[+]

Franse seriemoordenaar uit Netflix-serie The Serpent komt na twintig jaar vrij

franse moordenaar
De Franse seriemoordenaar Charles Sobhraj komt na bijna twintig jaar vrij. Hij zat sinds 2003 vast in Nepal en komt nu vrij om gezondheidsredenen. De 78-jarige Sobhraj pleegde in de jaren zeventig een reeks moorden in Zuidoost-Azië. Hij heeft zeker twaalf moorden gepleegd, maar mogelijk waren het er wel dertig. Sobhraj was vooral uit op westerse toeristen, die hij vergiftigde, wurgde of in brand stak. Na de moord op een Nederlands stel kwam de Nederlander Herman Knippenberg hem op het spoor. Knippenberg werkte voor de Nederlandse ambassade in Thailand en legde het verband met een aantal moorden in andere landen.(NU)…[+]

Containerschip dat op weg was naar Antwerpen draait om na bommelding

containerschip
Een containerschip dat op weg was naar de haven van Antwerpen is na een bommelding omgekeerd en teruggevaren naar Vlissingen. Dat bevestigt de Belgische politie donderdag. Het vrachtschip van rederij MSC zou in de nacht van woensdag op donderdag aanmeren in de Belgische haven. Maar een onbekende beller zei dat het vaartuig zou ontploffen als het daar zou arriveren. Belgische autoriteiten besloten vervolgens om het schip niet door te laten varen, meldt Omroep Zeeland. Inmiddels ligt het schip in de Westerschelde, bij het Nederlandse Vlissingen. Daar blijft het voorlopig liggen in afwachting van het onderzoek. Omroep Zeeland meldt dat de bommelding geen gevolgen heeft voor het scheepsverkeer op de Westerschelde.(NU)…[+]

Messi lijkt zijn contract bij PSG te gaan verlengen na gewonnen WK

messi
Lionel Messi lijkt ook volgend seizoen voor Paris Saint-Germain te gaan spelen. Volgens de Franse krant Le Parisien en de Spaanse sportkrant SPORT hebben Messi en PSG een mondeling akkoord bereikt over een contractverlenging. Tijdens het WK in Qatar zouden PSG-eigenaar Nasser Al Khelaifi en Jorge Messi, de zaakwaarnemer en vader van de Argentijnse sterspeler, de laatste details hebben afgerond. Er zou nog geen duidelijkheid zijn over de nieuwe contractduur. De huidige verbintenis van Messi loopt op 30 juni 2023 af. De 35-jarige Messi maakte in de zomer van 2021 de veelbesproken overstap van FC Barcelona naar Paris Saint-Germain. De zevenvoudig winnaar van de Gouden Bal vertrok uit Barcelona omdat de noodlijdende club niet meer aan de salarisregels van de Spaanse competitie kon voldoen. Hij speelde maar liefst 21 jaar in Spanje.(NU)…[+]

Verstappen en Schouten verkozen tot Sportman en Sportvrouw van het Jaar

verstappen
Max Verstappen en Irene Schouten zijn woensdag bij het NOC*NSF Sportgala in Amsterdam verkozen tot Sportman en Sportvrouw van het Jaar. Formule 1-kampioen Verstappen won de prijs voor de derde keer. Voor drievoudig olympisch schaatskampioene Schouten was het haar eerste Jaap Eden. De 25-jarige Verstappen won de verkiezing van meervoudig wereldkampioen baanwielrennen Harrie Lavreysen en olympisch schaatskampioen Thomas Krol. Hij was zelf niet aanwezig op het Sportgala. Zijn jongere zus Victoria was naar Amsterdam gekomen om de prijs in ontvangst te nemen. Verstappen ontving in 2016 en 2021 ook al een Jaap Eden. De coureur van Red Bull Racing pakte dit jaar met overmacht zijn tweede wereldtitel in de Formule 1. Hij boekte een recordaantal van vijftien overwinningen.(NU)…[+]

Pelé brengt Kerst met familie in ziekenhuis door: ‘Beter om hier te blijven’

pele
De Braziliaanse voetballegende Pelé moet Kerst in het ziekenhuis doorbrengen. Zijn dochters laten via sociale media weten dat ze, op advies van de doktoren, tijdens de feestdagen bij hun vader blijven. “Onze Kerstmis thuis is uitgesteld”, schrijft Kely Nascimento bij een foto met haar halfzus Flávia in het ziekenhuis. “We hebben met de doktoren besloten dat het, om diverse redenen, beter is om hier te blijven met alle zorg die de mensen in het Einstein-ziekenhuis ons geven.” Het ziekenhuis had woensdag in een medische update al laten weten dat de gezondheidssituatie van Pelé “aan het verergeren” is. Hij heeft volgens de doktoren extra verzorging nodig vanwege problemen aan nieren en hart.(NU)…[+]

Geld gokaccount vrouw gestolen

srd 15 duizend

PARAMARIBO – Van het gokaccount van een vrouw is meer dan SRD 2000 gestolen. Zij heeft bij de politie aangifte van de diefstal gedaan. Uit verklaring van de vrouw blijkt dat zij SRD 250 aan top up had gekocht om een gokspel te spelen. Volgens haar won zij meer dan SRD 2000 toen zij het gokspel aan het spelen was. Zij wilde daarom het geld van haar account weghalen. Haar werd echter meegedeeld dat zij het bedrag reeds had opgenomen. Ook werd haar geadviseerd door de bettingshop om naar de politie te gaan. De gegevens van de persoon die op het account van de vrouw had ingelogd zijn ondertussen achterhaald. Volgens de vrouw heeft zij niemand toestemming gegeven om geld van haar account weg te nemen, want zij heeft een gokspel gespeeld en gewonnen…[+]