BRAZILIE - Brazilianen zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag opgeschrikt door een vreemde noodmelding op hun telefoon. Daarin stond dat er een aanval van buitenaardse wezens plaatsvond.

Waarschijnlijk is het alarmsysteem van de overheid gehackt. Het bericht werd verstuurd naar mensen in negen steden, waaronder São Paulo, Rio de Janeiro en hoofdstad Brasilia. De melding was van het hoogste waarschuwingsniveau, vergelijkbaar met een NL-Alert. Het wordt normaal alleen gestuurd bij noodsituaties zoals een natuurramp. Daarbij gaat ook een luid alarmsignaal af. "Bescherm jezelf: aanval van buitenaardse wezens, mensen zijn aangekomen, misantroop", stond in het bericht. Achter het woord misantroop, dat afkeer tegen de mensheid betekent, stond in sommige gevallen ook een cijfer. De politie in Rio de Janeiro kreeg ook een bericht, waarin onder meer "dumb as hell" stond geschreven. De tekst bevat spelfouten en geeft verder geen context, waardoor veel mensen al vermoedden dat het om een systeemfout of hack ging, schrijft het Braziliaanse medium GloboNews. De autoriteiten lieten al snel weten dat het bericht niet door hen was verstuurd en dat er geen noodsituatie was. Volgens de Nationale Burgerbescherming was het bericht verstuurd door iemand die van buitenaf toegang had tot het systeem, schrijft de dienst op X. Op sociale media gaan veel berichten rond over de noodmelding. Mensen delen grappen over buitenaardse wezens en schrijven over hun verwarring na het bericht. (Nu)