De kogel lijkt door de kerk: Giannis Antetokounmpo wordt naar verwachting nog voor de start van de NBA Draft op dinsdag verhandeld.

Volgens bronnen van ESPN-journalist Shams Charania zijn de Boston Celtics en de Miami Heat overgebleven als de twee serieuze kandidaten om de Bucks-superster over te nemen. De Milwaukee Bucks voeren met beide clubs vergevorderde gesprekken en wegen twee compleet verschillende voorstellen tegen elkaar af. Het aanbod van Boston draait vooral om vijfvoudig All-Star Jaylen Brown, wat zou neerkomen op een ruil van twee absolute topspelers. Miami legt juist een combinatie van betaalbare, jonge spelers en flink wat draftmateriaal op tafel, waaronder de dertiende pick van dit jaar.
Beide steden staan al langer hoog op het lijstje van Antetokounmpo, die al meer dan een jaar middelpunt is van transferspeculatie. Een derde club lijkt voorlopig niet in beeld: de Bucks richten zich naar verluidt volledig op de onderhandelingen met Boston en Miami.
De Celtics kwamen vorig seizoen tot 56 zeges als nummer twee in het Oosten, ondanks een groot deel van het seizoen zonder de geblesseerde Jayson Tatum. Brown was met een persoonlijk record van 28,7 punten per wedstrijd het uithangbord van het team, al ontstonden er vorige maand vraagtekens over zijn toekomst door gerucht over wrijving met de clubleiding. Mocht hij naar Milwaukee verhuizen, dan zou hij daar ook blijven. De Heat, die vorig seizoen op 43 zeges uitkwamen, zoeken al sinds het vertrek van Jimmy Butler naar de Warriors een nieuwe sterspeler naast Bam Adebayo. De transfersaga begon al in mei 2025, toen Antetokounmpo voor het eerst liet doorschemeren open te staan voor een toekomst buiten Milwaukee - destijds zelfs met een voorkeur voor de Knicks. Nadat die gesprekken vorig jaar augustus vastliepen, besloten de Bucks hem te houden. Het seizoen dat volgde, verliep echter chaotisch: spanningen tussen speler en organisatie liepen op, en de Bucks eindigden met 32 zeges zelfs buiten de play-ins, voor het eerst in negen jaar.
Antetokounmpo speelde al zijn dertien NBA-seizoenen in Milwaukee en bezit nog altijd alle belangrijke clubrecords. In 2021 leidde hij de Bucks naar hun eerste landstitel in vijftig jaar. (ESPN)