Het Duitse elftal moet de rest van het WK verder zonder centrale verdediger Nico Schlotterbeck. De Borussia Dortmund-speler...

liep zaterdag een bandletsel in zijn linkerenkel op tijdens de 2-1 groepszege op Ivoorkust, zo maakte de Duitse bond maandag bekend. Schlotterbeck zal naar verwachting enkele maanden uitgeschakeld zijn.
De verdediger, die normaal in de basis staat, raakte vroeg in de wedstrijd geblesseerd en werd bij rust vervangen door Antonio Rüdiger. Een scan op zondag bevestigde een scheur in de mediale band van zijn enkel. Volgens de bond blijft Schlotterbeck voorlopig wel bij de selectie in de Verenigde Staten, ook al kan hij niet meer in actie komen. Omdat het toernooi al begonnen is, mag bondscoach Julian Nagelsmann geen vervanger meer oproepen voor de geblesseerde verdediger. Nagelsmann liet weten dat het team Schlotterbeck enorm zal missen als uitblinkende verdediger, vooral vanwege zijn sterke opbouwende spel. Hij voegde daaraan toe dat het team de speler de dag na de blessure had geprobeerd op te beuren, en prees zijn positieve karakter, die alweer vooruitkijkt. Volgens de coach is het ook een goed teken dat Schlotterbeck binnen de groep blijft, omdat hij ook buiten het veld om invloed heeft op de ploeg. Ondanks de afwezigheid van de Dortmund-verdediger voelt Nagelsmann zich nog steeds goed bedeeld in de defensie, met Jonathan Tah, Rüdiger, Waldemar Anton en Malick Thiaw als opties achterin. Duitsland had de groepswinst al op zak en is voor het eerst in twaalf jaar zeker van de knock-outfase. Donderdag wacht nog de laatste groepswedstrijd, tegen Ecuador. (FS)