Oleksandr Usyk heeft verrassend aangekondigd afstand te doen van al zijn wereldtitels in het zwaargewicht.

De ongeslagen Oekraïner benadrukt echter dat hij nog niet met pensioen gaat en nog één laatste hoofdstuk aan zijn indrukwekkende loopbaan wil toevoegen.
„Dit is een weloverwogen beslissing die nieuwe mogelijkheden creëert. “Dit is niet het einde van het verhaal”, schreef de 39-jarige kampioen op sociale media. „Ik lever mijn gordels in, maar ik verlaat de sport niet. “Mijn laatste dans moet nog komen.” Usyk was in het bezit van de WBA Super-, WBC- en IBF-wereldtitels. Door de titels vrij te geven, komt de zwaargewicht divisie volledig open te liggen. Verplichte uitdagers, die al geruime tijd wachtten op een titelkans, kunnen nu eindelijk strijden om de vacante kampioenschappen.
De beslissing volgt ruim een maand na Usyks zware overwinning op Rico Verhoeven in Egypte. De Oekraïner moest diep gaan tegen de kickbokskampioen en maakte pas in de elfde ronde een einde aan het gevecht. Vooraf had Usyk al aangegeven nog twee partijen te willen boksen voordat hij zijn carrière afsluit. Door zijn titels op te geven, ontwijkt Usyk ook de verplichte titelverdediging. De WBC had hem opgedragen zijn gordel te verdedigen tegen de ongeslagen Duitser Agit Kabayel, die nu een grote kans maakt om tot wereldkampioen te worden uitgeroepen. Usyk geldt als een van de grootste zwaargewichten van zijn generatie. Na zijn dominantie bij de cruisergewichten veroverde hij ook de zwaargewicht divisie, waarin hij Anthony Joshua en Tyson Fury tweemaal versloeg. Zijn besluit markeert mogelijk het begin van het slotstuk van een uitzonderlijke carrière, al lijkt een revanche tegen Rico Verhoeven nu eveneens tot de mogelijkheden te behoren. (BBC Sports)