Nieuws volgens datum: 3 Jan, 2019

Pope criticizes US bishops for lack of unity over sexual abuse crisis

pope

Pope Francis has criticised US bishops for failing to show unity in the face of a sexual abuse crisis, saying internal bickering had to end over the scandal that has damaged the credibility of the American church.

In a long and highly unusual letter sent as US bishops started a week-long retreat to reflect on the spreading crisis, Francis said the handling of the scandal showed the urgent need for a new approach to management and mindset within the church.

The pope wrote: “God’s faithful people and the church’s mission continue to suffer greatly as a result of abuses of power and conscience and sexual abuse, and the poor way that they were handled.” He added that bishops had “concentrated more on pointing fingers than on seeking paths of reconciliation”. Pope Francis has summoned senior Catholic bishops from around the world to the Vatican next month to discuss the protection of minors, in his latest attempt to come to grips with the abuse crisis which first erupted in the United States.

Before that meeting, US bishops gathered on Wednesday near Chicago for seven days of prayer and spiritual reflection. “The church’s credibility has been seriously undercut and diminished by these sins and crimes, but even more by the efforts made to deny or conceal them,” Francis said. The pope said he was so concerned by the situation that he had hoped to attend the US retreat in person, but added that he had been unable to do so “for logistical reasons“.(theguardian)…[+]

Cuba’s Castro blasts United States on 60th anniversary of revolution

cuba's

HAVANA – On the 60th anniversary of Cuba’s revolution, ruling Communist Party leader Raul Castro blasted the Trump administration for returning to an outdated path of confrontation with the island nation and of intervening in Latin America.

Castro and his late, elder brother Fidel Castro led the rebel band that in 1959 overthrew a U.S.-backed dictator and installed a Communist-run country on the doorstep of the United States, setting the scene for decades of Cold War hostility.

At the time, their revolution inspired leftist movements throughout Latin America, but the celebrations on Tuesday came as the region is shifting rightwards, coinciding with the inauguration of Brazil’s far-right President Jair Bolsonaro. Some of Cuba’s closest allies, Venezuela and Nicaragua, are mired in political crises, and U.S. President Donald Trump has tightened the decades-old U.S. embargo on the island, after his predecessor, Barack Obama, had sought to normalize relations.“Once again, the North American government is taking on the path of confrontation with Cuba,” Castro said in the southeastern city of Santiago de Cuba where Fidel Castro proclaimed victory six decades ago.(Reuters)…[+]

Trinidad records 4 murders in first 2 days of 2019

tri

Trinidad and Tobago has recorded four homicides in the first two days of 2019. On Wednesday night, a man was shot while reversing his station wagon along a street at Calvary Hill, Arima. His vehicle crashed after the shooting. The man was taken to hospital where he died.  The shooting happened at around 7.40p.m. Police were also called to Woodford Street, Curepe at around 9.56pm. on Wednesday to find the body of a man on the pavement. He was shot multiple times. Fisherman Samuel Sookdeo was shot and killed at his girlfriend’s house in Couva on Tuesday night. On Tuesday morning, homeless Daniel Mahabir, 55, was beaten to death with a rock at a scrap yard in Sealots, Port of Spain.(Trinidad Express)…[+]

Zeker zes doden door treinongeval op brug in Denemarken

zeker

Door een treinongeval op een brug in Denemarken zijn woensdag zeker zes doden gevallen, meldt de Deense politie. Zestien mensen zijn gewond geraakt. Het ongeval vond rond 7.30 uur plaats op de Grote Beltbrug tussen de eilanden Seeland en Funen. De 18 kilometer lange brug geldt als een belangrijke verbinding tussen het oosten en westen van het land.

Een passagierstrein die onderweg was naar de Deense hoofdstad Kopenhagen, werd volgens spoorbeheerder Banedanmark geraakt door spullen die van een goederentrein waren gevallen. Hoe dit kon gebeuren, is niet bekend.  De politie heeft in een sportcomplex in de plaats Nyborg een opvangcentrum ingericht voor passagiers van de trein. De groep wordt hier opgevangen door slachtofferhulp.(NU)…[+]

‘Noord-Koreaanse ambassadeur in Italië vraagt asiel aan in westers land’

noord korea

De Noord-Koreaanse ambassadeur in Italië zou asiel hebben aangevraagd in een westers land. Om welk land het gaat, is niet duidelijk. De 48-jarige topdiplomaat Jo Song-gil is sinds mei 2015 werkzaam in Rome. De 48-jarige diplomaat en zijn familie staan in Italië onder bescherming van de Italiaanse overheid, meldt het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap donderdag.

De man zou zijn asielaanvraag hebben ingediend, nadat hij door de Noord-Koreaanse regering werd teruggeroepen. Volgens Noord-Korea gebeurde dat omdat er volgens de gebruikelijke procedures een nieuwe ambassadeur zou komen. De Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken zegt niet op de hoogte te zijn van Jo’s aanvraag. Er zijn geen aanwijzingen voor, aldus minister Enzo Moavero Milanesi. (NU)…[+]

Australiër overleeft schot door hoofd met harpoengeweer

australier

Een Australiër in de staat Queensland is per ongeluk met een harpoengeweer in zijn hoofd geschoten. Zijn toestand is stabiel, meldt Brisbane Times donderdag. De man kwam tussenbeide tijdens een ruzie tussen twee andere mannen. Een van de twee mannen had een geladen harpoengeweer in handen, dat de dertigjarige man probeerde veilig te stellen. Het geweer ging echter plots af.

De harpoen van 1 meter raakte de grond en ketste omhoog, waarna de pijl via de slaap van de man de achterkant van zijn schedel weer verliet. De Australiër was bij bewustzijn toen hij naar het lokale ziekenhuis werd gebracht. Het ongeval gebeurde op Nieuwjaarsdag in Cooktown, een plaats met zo’n zestienhonderd inwoners. Inmiddels is de man overgebracht naar het ziekenhuis van de stad Cairns.(NU)…[+]

F1-directeur Brawn bewondert ‘unieke’ levensstijl Hamilton

F1

Formule 1-directeur Ross Brawn is onder de indruk van de manier waarop wereldkampioen Lewis Hamilton zijn sport beleeft. De topman is het niet eens met de kritiek die de coureur van Mercedes vaak krijgt op zijn levensstijl. “Het heeft mijn ogen geopend. Ik had een meer traditionele kijk op de levensstijl van coureurs buiten het circuit. Het wordt onderschat wat Lewis allemaal doet om fit te blijven en zich voor te bereiden”, zegt Brawn woensdag tegen Motorsport.com.

“Daar ligt vaak niet de nadruk op. Hij heeft een passie om de wereld rond te reizen voor muziekevenementen en modeshows bij te wonen. Dat is uniek. Zijn succes laat zien dat je dit soort dingen gewoon kunt doen en tegelijkertijd kan blijven presteren.”

 Hamilton, die afgelopen Formule 1-seizoen voor de vijfde keer wereldkampioen werd, wordt in de media regelmatig kritisch aangepakt vanwege zijn manier van leven. De 33-jarige Brit wordt verweten dat hij te weinig rust pakt tussen de races door.(NU)…[+]

Nadal meldt zich af voor toernooi in Brisbane, Murray onderuit

nadal

Rafael Nadal komt deze week toch niet in actie bij het ATP-toernooi van Brisbane. De 32-jarige Spanjaard heeft te veel last van een heupblessure. Andy Murray ging woensdag in de tweede ronde van het toernooi in Australië onderuit tegen de Rus Daniil Medvedev.

“Het is een klein probleem wat groter kan worden als ik wel ga spelen”, zei Nadal over zijn blessure. “Ik wil graag spelen maar de doktoren adviseren anders.” Nadal kwam afgelopen week al wel in actie tijdens een demonstratietoernooi in Abu Dhabi. Daar verloor hij van Kevin Anderson. De voormalige nummer één van de wereldranglijst stond sinds de US Open aan de kant. Hij moest toen in de halve finales geblesseerd opgeven. Vanwege een buikspierblessure sloeg Nadal de rest van het seizoen over. Hij gebruikte die periode ook om zich te laten opereren aan een enkel. Nadal wilde zich in Brisbane voorbereiden op de Australian Open. Het eerste Grand Slam-toernooi van het jaar begint op maandag 14 januari.(NU)…[+]

Klopp bestempelt tegenstander City als beste team ter wereld

Klopp laat

Manager Jürgen Klopp is zich ervan bewust dat hij donderdag met Liverpool voor een zware opgave staat in de Premier League-topper tegen Manchester City. Volgens de Duitser is er momenteel geen sterkere tegenstander denkbaar. “Manchester City is voor mij nog steeds het beste team ter wereld. Dat blijft voor mij zo, omdat ze de meeste kwaliteiten hebben. Zelfs als ze het misschien niet altijd laten zien”, zei Klopp woensdag op zijn persconferentie.

Halverwege het seizoen gaat de coach met Liverpool, dat op de eerste landstitel sinds 1990 aast, royaal aan kop. City verspeelde de laatste weken punten en is op zeven punten afstand de nummer drie. Klopp weet dat de wedstrijd in Manchester van groot belang is. “Dit is een zespuntenwedstrijd. Manchester City zal er klaar voor zijn. Wij moeten laten zien dat wij dat ook zijn door onze kwaliteiten aan inzet te koppelen”, zei hij.(NU)…[+]

Meer dan tweeduizend gras- en vuilnisbranden

brandweer

PARAMARIBO – Het Korps Brandweer Suriname heeft tot november vorig jaar 803 vuilnis- en 1.567 grasbranden geregistreerd. In 2017 ging het om 661 vuilnis- en 877 grasbranden, terwijl het in 2016 ging om 665 vuilnis- en 1.794 grasbranden. Brandweervoorlichter Olton Pinas zegt aan de krant dat er een lichte stijging te merken is. Hij geeft aan dat de brandweer samen met de gemeenschap het aantal gras- en vuilnisbranden wil reduceren.

Pinas zegt dat dergelijke branden veelal door de mensen zelf worden gesticht om gras en huisvuil te verbranden. Hij merkt op dat ondanks het feit dat veel voorlichting wordt gegeven, sommigen het niet al te nauw nemen met de veiligheid en toch overgaan om huisvuil en gras te verbranden. “We gaan door met het geven van voorlichting om de gemeenschap bewuster te maken van hun brandveilig- en zelfredzaamheid.” Pinas zegt dat zulke branden kunnen uitmonden in een woningbrand…[+]