Nieuws volgens datum: 3 Oct, 2018

Commercial fishing banned across much of the Arctic

ice

Commercial fishing will be banned across much of the Arctic under a new agreement signed on Wednesday in Greenland, closing down access to a vast area of sea that is newly opening up under climate change. The moratorium on Arctic fishing will safeguard an area about the size of the Mediterranean for at least the next 16 years, as warming temperatures allow summer navigation across what was previously ice.

Sea ice in the Arctic reached its annual minimum last week, with what polar scientists confirmed was the joint sixth-lowest extent of ice on record. This year sits with 2008 and 2010 in the rankings of ice minimums, showing a clear trend of diminishing summer ice cover and thickness, with record lows in the last decade and reports of thick multi-year ice showing new vulnerability to break-up.

No fishing takes place there currently, but large ships are starting to explore the area. Maersk, the Danish shipping company, in August sent the first container vessel through the previously frozen route, starting from the Russian city of Vladivostok and arriving safely with its cargo of frozen fish in St Petersburg after a 37-day voyage.(theguardian)…[+]

Death toll from Indonesia’s quakes, tsunami climbs to 1,407

dead

PALU/JAKARTA-The death toll from Indonesia’s multiple earthquakes and an ensuing tsunami jumped to 1,407 on Wednesday, the country’s disaster management agency said. Most of the dead were recovered in Palu, the provincial capital.

Search and rescue operations are underway with more rescuers and equipment joining the mission, spokesman of the national disaster management agency Sutopo Purwo Nugroho said. Soldiers, police, government personnel and volunteers flocked in the catastrophe-rattled areas to join a total of 6,399 rescuers already on the spot, and are rushing to retrieve victims under the ruins, he said.

The quakes that triggered a tsunami destroyed 2,403 houses, according to a satellite image, while a total of 362 aftershocks with 12 of them felt occurred after the main shock, said Sutopo. The natural disaster forced a total of 70,821 people to flee their homes and take shelter in camps or under tarpaulins in 141 spots. So far, not all of the basic needs has been provided, he said.(Xinhua)…[+]

Antigua: Cop accused of kidnapping, raping teen, walks

clerks

A police prosecutor accused of kidnapping a 13 year old girl and having sex with her on two occasions in 2016, walked free yesterday after the child said she did not want to proceed with the case and or to relive the incidents.

Crown Counsel Shannon Jones-Gittens called the teen to court to explain herself before Justice Keith Thom and, the girl indicated that she came to the decision after she spoke with her mother, counsellor and guardian. She further stated that she has forgiven the accused, and had she been in his shoes, she would have wanted to be forgiven as well.

The child, who is now a ward of the state, having been removed from her parents’ care, said she understood the seriousness of the allegations before the court which include one count of kidnapping and two counts of unlawful sexual intercourse – the latter is an offence which carries a maximum sentence of life in prison. Jones-Gittens told the court that the teen, who is now 15, also spoke with her about the matter several times and, the Director of Public Prosecutions, Anthony Armstrong had asked for the Directorate of Gender Affairs to be involved and to offer counselling to the teen.(Antigua Observer)…[+]

Turkse rechter houdt levenslang voor prominente journalist in stand

turkse

Een Turkse rechter heeft de levenslange gevangenisstraf voor de prominente journalist Ahmet Altan en vijf collega’s dinsdag bevestigd. Ze kunnen geen aanspraak maken op voorwaardelijke vrijlating en ook niet profiteren van een eventuele amnestieregeling. Dat heeft het staatspersbureau Anadolu bekendgemaakt.

Altan werd in februari veroordeeld wegens betrokkenheid bij de mislukte staatsgreep in 2016. Hij zou, net zoals zijn broer Mehmet en vier andere mediavertegenwoordigers, tot het netwerk behoren van de in de VS wonende geestelijke Fethullah Gülen. President Recep Tayyip Erdogan houdt Gülen verantwoordelijk voor de couppoging.(NU)…[+]

‘Trump ontdook belasting om fortuin vader te erven’

trump

De Amerikaanse president Donald Trump ontving zeker 413 miljoen dollar (357 miljoen euro) uit het zakenimperium van zijn vader. Veel van dat geld kwam via belastingontduiking in zijn handen, beweert de New York Times dinsdag na eigen onderzoek. Trump schildert zichzelf vaak af als een man die zijn rijkdom zelf heeft vergaard, maar daar klopt volgens de New York Times niet veel van.

Trump zou in de jaren negentig gebruik hebben gemaakt van dubieuze belastingconstructies, waaronder gevallen die als fraude kunnen worden aangemerkt. De krant onderzocht belastingaangiftes, bankdocumenten, cheques, rekeningen en andere financiële documenten. Sarah Sanders, woordvoerder van het Witte Huis, noemde het verhaal  “misleidend'”. Volgens haar heeft de federale belastingendienst jaren geleden deze transacties bekeken en goedgekeurd. De beschuldigingen in het artikel van de New York Times worden desalniettemin door de belastingautoriteiten van de staat New York onder de loep genomen, laat een woordvoerder van de staat weten.(NU)…[+]

Australië schrapt omstreden ‘tamponbelasting’

australie

Australië schrapt de omstreden belasting op tampons, maandverband en andere menstruatieproducten na achttien jaar kritiek van verschillende partijen. Onder meer vrouwenorganisaties hebben gestreden voor de afschaffing van de ‘tampontaks’ van 10 procent. Volgens critici was het oneerlijk dat tampons en maandverband als “niet-essentiële luxeproducten” werden gezien. Dit in tegenstelling tot producten als condooms en scheermessen. Tijdens verschillende demonstraties werden borden omhooggehouden met teksten als “het is niet essentieel om te voorkomen dat je onder je eigen bloed komt te zitten”. Kelly O’Dwyer, de Australische minister van Vrouwenzaken, heeft tegen media gezegd dat ze blij is met de afschaffing van de belasting.(NU)…[+]

Mutu moet definitief boete van 17 miljoen euro betalen aan Chelsea

mutu

Oud-voetballer Adrian Mutu heeft bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens geen gehoor gekregen in zijn zaak tegen het internationale sporttribunaal CAS. De 39-jarige Roemeen moet daarom definitief zijn oude werkgever Chelsea een recordboete van ruim 17 miljoen euro betalen. Mutu stelde dat het sporttribunaal partijdig is, onder meer omdat sportbonden de rechters leveren. Het Europese hof oordeelde van niet.

In 2003 betaalde Chelsea 26 miljoen euro aan Parma voor de diensten van aanvaller Mutu. Hij testte in zijn eerste seizoen positief op het gebruik van cocaïne. Het CAS legde vervolgens de miljoenenboete op, vanwege de waarde van zijn contract in 2004, het jaar waarin Mutu werd ontslagen door Chelsea.(NU)…[+]

Robben onder de indruk van ‘lef en durf’ Ajax op bezoek bij Bayern

robben

Arjen Robben is onder de indruk van het spel van Ajax woensdag in de Champions League-wedstrijd tegen Bayern München (1-1). De 34-jarige vleugelspeler wilde voor eigen publiek eindelijk weer eens een goede wedstrijd afleveren met zijn Duitse ploeg, maar de Amsterdamse club had misschien wel meer verdiend dan een punt.

“Zoals Ajax speelde, hadden wij het ook willen doen”, zei Robben voor de camera van Veronica. “Ik vond ze erg goed. Ze speelden met lef en durf en wij hadden daar geen antwoord op. En dan loop je achter de feiten aan. Frustrerend dat het er op dit moment even niet inzit bij ons.” Het groepsduel in de Allianz Arena was al de derde wedstrijd op rij die Bayern niet winnend wist af te sluiten, na 1-1 tegen Augsburg en een 2-0-nederlaag tegen Hertha BSC. Robben baalt van de situatie bij de ‘Rekordmeister’, al beseft hij dat het wel goed is voor het Nederlands voetbal dat Ajax Europees zo goed presteert.(NU)…[+]

Ancelotti vindt het vreemd dat Kassai wedstrijd van Napoli mag fluiten

napoli

Napoli-trainer Carlo Ancelotti vindt het vreemd dat de UEFA de Hongaar Viktor Kassai heeft aangesteld als scheidsrechter bij de thuiswedstrijd van woensdag tegen Liverpool in de groepsfase van de Champions League. “De scheidsrechter herinnert me aan een slechte avond die ik beleefde met mijn vorige club”, zei de 59-jarige Italiaan dinsdag op zijn persconferentie in Stadio San Paolo in Napels.

Ancelotti doelde daarbij op de met 4-2 verloren uitwedstrijd april vorig jaar van Bayern München tegen Real Madrid, waardoor de Duitsers werden uitgeschakeld in de kwartfinales van de Champions League. Na afloop richtte Ancelotti zijn woede op Kassai, die twee buitenspeldoelpunten van Cristiano Ronaldo goedkeurde en Arturo Vidal een dubieuze tweede gele kaart en dus rood gaf.(NU)…[+]

Pride Month doet handreiking naar de media

pride

Paramaribo – Aan de Grote Combéweg valt het iedereen op: het bekende Zus & Zo heet ineens Zus & Zus, als knipoog naar de PRIDE Month Suriname die daar  begon. Ook de rainbow-vlag wappert trots bij deze en vele andere ondernemingen. De PRIDE Month Suriname is maandagavond geopend, onder redelijke publieke belangstelling. Ook de media waren vertegenwoordigd.

De PRIDE Month-organisatie erkent de belangrijke rol van de media en vindt die belangrijk, zei coördinator Imran Taus bij de afsluiting van het officiële gedeelte. Hij legde uit dat het soms pijnlijk is om het onbegrip in de media te ervaren, dat zich uit in onsmakelijke grappen en pesterijen. “Wij zijn ons ervan bewust dat verandering een proces is en we zijn bereid te helpen”, aldus Taus. In een boodschap aan mediawerkers benadrukte hij dat LGBT aan dezelfde kant staat als iedere andere Surinamer. “Bent u zich bewust wat de kracht is van de media en het verspreiden van onjuiste informatie over de LGBT aan de samenleving?” Daarmee sloot hij aan op de speech van Xaveira Arnhem, ondervoorzitter van de Surinaamse Vereniging van Journalisten.

“Wij weten en beseffen dat de impact van het handelen van journalisten en media groot kan zijn en dat media daarvoor een maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen”, zei Arnhem maandagavond. Zij zegt dat journalistieke codes duidelijk zijn. “De journalist zal zich bewust zijn van het gevaar van door media verspreide discriminatie, en zal al het mogelijke doen om discriminatie te voorkomen.”…[+]