Nieuws volgens datum: 4 Jul, 2017

Canada to pay $10.5m to youngest Guantanamo inmate, convicted of killing US soldier

man

The Canadian government is going to apologise and give millions to a former Guantanamo Bay prisoner who pleaded guilty to killing a US soldier in Afghanistan when he was 15, with Canada’s supreme court later ruling that officials had interrogated him under “oppressive circumstances”. An official familiar with the deal said on Tuesday that Omar Khadr will receive 10.5 million Canadian dollars (US$8 million). The official was not authorised to discuss the deal publicly before the announcement and spoke on condition of anonymity. The government and Khadr’s lawyers negotiated the deal last month.

The Canadian-born Khadr was 15 when he was captured by US troops following a firefight at a suspected al-Qaida compound in Afghanistan that resulted in the death of an American special forces medic, US army Sgt Christopher Speer. Khadr, who was suspected of throwing the grenade that killed Speer, was taken to Guantanamo and ultimately charged with war crimes by a military commission. He pleaded guilty in 2010 to charges that included murder and was sentenced to eight years plus the time he had already spent in custody. He returned to Canada two years later to serve the remainder of his sentence and was released in May 2015 pending an appeal of his guilty plea, which he said was made under duress.(theguardian)…[+]

People ‘burned to death in homes’ by South Sudan’s government militias

people burned

The government of South Sudan and its militias are behaving with vicious brutality in the country, with reports of men being locked in huts and burned to death, and of machete attacks being carried out in remote villages.

The atrocities are just one of the causes of the major refugee crisis in the region, with almost a million people fleeing to Uganda. Out of a population of some 12.5 million, more than 1.7 million are enduring severe hunger, classified as just one step below famine, and the number at risk of starvation is 6 million and growing. On top of that, a fast-spreading cholera outbreak threatens to kill thousands. The human rights group Amnesty International, which has been gathering together reports from the conflict, said forces – those loyal to the government and also some to the opposition – had also cut food supplies to parts of the country.

Women and girls are increasingly being abducted and raped in the region of Equatoria, a new frontline in the conflict, which is now a region of “treacherous killing fields”, according to Amnesty. “The escalation of fighting in the Equatoria region has led to increased brutality against civilians. Men, women and children have been shot, hacked to death with machetes and burned alive in their homes. Women and girls have been gang-raped and abducted,” said Donatella Rovera, Amnesty International’s senior crisis response adviser.(theguardian)…[+]

Call for stiffer fines for ‘gawping’ drivers after Bavarian bus crash

fire

German politicians have called for an overhaul of transport laws after claims that “rubbernecking” drivers may have cost lives by blocking emergency vehicles’ access to a burning bus in Bavaria on Monday. Eighteen people are now known to have been killed after the bus, which was carrying elderly tourists to Italy, hit the back of a lorry on the A9 motorway. The bus immediately caught fire, killing more than a third of those on board.

Drivers have been accused of failing to follow motorway protocol by clearing the emergency lane. “Their behaviour is totally irresponsible and shameful,” said Joachim Herrmann, Bavaria’s interior minister responsible for transport, after visiting the accident site. He said that emergency services had reached the crash site 10 minutes after being called out, but that they might have arrived sooner, had it not been for drivers who failed to open a corridor to allow fire engines and ambulances through. He claimed the space made was not wide enough for larger vehicles, which had “lost valuable time” as a result. By the time firefighters reached the scene, the heat of the fire was so intense they were unable to approach the vehicle. Thirty passengers managed to escape. Of the survivors, many are still being treated in hospital and two have life-threatening injuries.(theguardian)…[+]

Poetin treft Trump vrijdag in Hamburg

putin

MOSKOU – De Russische president Vladimir Poetin spreekt zijn Amerikaanse ambtsgenoot Donald Trump vrijdag persoonlijk in Hamburg. Het is de eerste ontmoeting tussen de twee staatshoofden, die op de G20-top plaatsheeft. Het Kremlin deed dinsdag melding van de bijeenkomst, zonder verdere details vrij te geven. De banden tussen Moskou en Washington zijn extra gespannen sinds de vermeende Russische inmenging in de Amerikaanse presidentsverkiezingen. De relatie was al slecht door de annexatie van de Krim, het Oekraïense schiereiland en dat Rusland in 2014 innam.(Telegraaf)…[+]

Meer dan 100.000 migranten bereikten Europa

migranten 10000

ROME – Sinds begin dit jaar hebben volgens de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) meer dan 100.000 migranten over zee Europa bereikt. De meeste vluchtelingen kwamen aan bij de Italiaanse kusten, in totaal 85.183. Dat waren er meer dan in dezelfde periode een jaar eerder (71.279), aldus de in Genève gevestigde organisatie op dinsdag. Aanzienlijk minder migranten gingen naar Griekenland (9290), Cyprus (273) en Spanje (6464). In de aanloop naar een bijeenkomst van ministers van Binnenlandse Zaken van de EU-landen op donderdag en vrijdag, riep het IOM op Italië in de vluchtelingencrisis te ondersteunen.(Telegraaf)…[+]

Loos brandalarm bij vliegveld Heathrow

loos alarm

Een terminal bij het Britse vliegveld Heathrow is dinsdag tijdelijk ontruimd nadat een brandalarm afging. Volgens Heathrow is na onderzoek vast komen te staan dat er geen brand is uitgebroken ondanks het alarmsignaal, zo meldt Reuters. Passagiers bij het grootste Europese vliegveld konden al snel terugkeren naar de eerder ontruimde terminal.  Heathrow meldde eerder dit jaar heeft dat het vliegverkeer rond de Britse luchthaven werd gehinderd door drones.(Telegraaf)…[+]

Linssen voor drie jaar naar Vitesse

linssen

Vitesse heeft zich versterkt met buitenspeler Bryan Linssen. De 26-jarige aanvaller komt over van FC Groningen en ondertekent een driejarig contract in Arnhem. Linssen maakte in 2008 zijn debuut in het betaald voetbal bij Fortuna Sittard. Hij groeide bij VVV-Venlo, Heracles Almelo en FC Groningen uit tot een vaste kracht in de Eredivisie. Linssen speelde ruim 200 competitiewedstrijden in het Nederlandse profvoetbal en was daarin 58 keer trefzeker.  “Het gevoel bij Vitesse was gelijk goed en ik zie het als een stap vooruit”, liet Linssen weten. “Net zoals in mijn hele carrière pak ik het stap voor stap aan. De visie van de club en de manier van voetballen spreken mij aan, evenals de deelname aan de groepsfase van de Europa League. Daarnaast is het ook weer wat dichter bij mijn familie en vrienden. Ik ben ontzettend blij om bij Vitesse aan te sluiten.”(Telegraaf)…[+]

Weer huurling Manchester City naar NAC

manchester city

NAC Breda blijft zaken doen met Manchester City. De Spanjaard José Ángel Tasende, beter bekend als Angeliño, speelt komend voetbalseizoen op huurbasis bij de naar de eredivisie gepromoveerde Brabantse club. Angeliño is een twintigjarige linkervleugelverdediger, die sinds 2013 bij Manchester City onder contract staat. In januari 2016 maakte hij zijn debuut in het eerste elftal van de Engelse topclub tijdens een wedstrijd in de FA Cup. Afgelopen seizoen deed hij even mee in de Champions Leaguewedstrijd tegen Steaua Boekarest. Manchester verhuurde Angeliño eerder aan New York City, FC Girona en Real Mallorca.  NAC bereikte in juni met Manchester City al een akkoord over de komst van Thierry Ambrose, Paolo Fernandes en Pablo Mari. Ook die drie talenten worden gehuurd.(Telegraaf)…[+]

Ook Thiago Motta blijft langer bij PSG

thiago

Paris Saint-Germain heeft het aflopende contract van Thiago Motta met een jaar verlengd. De 34-jarige middenvelder begint aan zijn zesde seizoen bij de Franse club, waarmee hij in 2013, 2014, 2015 en 2016 de nationale titel behaalde. Motta, die is geboren in Brazilië maar international is van Italië, voetbalde eerder bij FC Barcelona en Internazionale. Met zowel de Spaanse als Italiaanse club won hij de Champions League.Paris Saint-Germain verlengde eerder al de contracten met Marquinhos, Edinson Cavani, Thiago Silva and Presnel Kimpembe.(Telegraaf)…[+]

Man gewond

Ik bleef bidden

PARAMARIBO – Een man is zondag in Paramaribo beschoten. Hij raakte gewond in zijn been en moest met de ambulance worden vervoerd voor medische behandeling. Bij de politie werd melding gemaakt van de beschieting. Het slachtoffer stond voor een pand toen hij plotseling gewond raakte. Het is niet bekend wie geschoten heeft en waarom dat zou zijn gebeurd. De politie doet nog onderzoek om de dader in beeld te brengen. De toestand van het slachtoffer was na medische behandeling stabiel…[+]