Nieuws volgens datum: 7 Jul, 2017

Teenager held at Liverpool airport over Manchester bombing

airport

A 19-year-old man has been arrested on suspicion of terrorism offences at Liverpool John Lennon airport in connection with the Manchester Arena attack. The teenager was arrested on Friday and a property in Fallowfield, south Manchester, was being searched as part of the investigation, police said.

It is understood that the arrested suspect is not Hashem Abedi, the younger brother of suicide bomber Salman Abedi who is being held in Libya. The arrest is the 23rd under the investigation into the suicide bombing at an Ariana Grande concert on 22 May in which Salman Abedi killed 22 other people. It comes a day after detectives said they believed the bomber did not act alone when preparing the deadliest attack on UK soil since the 7/7 bombings exactly 12 years ago.

Three police vans with riot shields attached, including one specialist operations vehicle, were stationed outside a red-brick semi-detached house on Thelwall Avenue on Friday, around the corner from Abedi’s family home in Fallowfield. Neighbours said police letters were put through their doors shortly before the afternoon raid, warning them that they might hear controlled explosions.(theguardian)…[+]

Police remove 2,000 refugees and migrants sleeping rough in Paris

france

Police have moved more than 2,000 refugees and migrants off the streets of Paris, where they had been sleeping rough for weeks in squalid and insanitary conditions.

Riot officers watched the refugees as they were bussed to temporary shelters in school gymnasiums on Friday morning. Hundreds of refugees and migrants had arrived in the Porte de la Chapelle area of northern Paris, sleeping under road bridges and on the side of the road with almost no access to water, sanitation and food, outside Paris’s new aid centre for asylum seekers that was opened in November. The operation to move them began at dawn and took place calmly. Groups of men and women from countries including Afghanistan and Eritrea – some only with small rucksacks or plastic bags of belongings – were sent on to buses and driven out of Paris.

It was the 34th police removal of large numbers of refugees and migrants sleeping rough in the French capital since 2015. Aid workers warned that France needed to establish an efficient long-term strategy for processing and housing asylum seekers in decent conditions rather than constantly taking emergency action at the last minute.(Theguardian)…[+]

At least 23 Egyptian soldiers killed in attack on Sinai checkpoint

sinai

Militants killed at least 23 soldiers and injured dozens more in a car explosion and gun attack on an Egyptian military checkpoint in the north-eastern Sinai peninsula, officials have said. Among those killed in the attack on Friday – the deadliest on the country’s military this year – were five officers, including a high-ranking special forces colonel, Ahmed el-Mansi, according to security officials.

The assault started when an attacker rammed his vehicle into a checkpoint at a military compound in the village of el-Barth, south-west of the border town of Rafah. This was followed by heavy gunfire from dozens of masked militants on foot, said the officials, who spoke on condition of anonymity because they were not authorised to speak to the media.

As the attack unfolded, ambulances were heard rushing to the site. The officials initially put the death toll at 10 but later said more bodies were pulled from under the rubble of a nearby rest house for troops that was destroyed in the attack. The militants arrived at the checkpoint, which is in a remote desert area, in 24 SUVs, and shot at the soldiers with machine guns for nearly half an hour, the officials said. There were thought to be about 60 soldiers at the compound.(theguardian)…[+]

Excuses voor oud-gedetineerde Guantanamo Bay

exucs

OTTAWA – De Canadese regering heeft vrijdag formeel excuses aangeboden aan een man die tien jaar vastzat in Guantanamo Bay. De autoriteiten hebben ook een financiële schikking getroffen met Omar Khadr, die op vijftienjarige leeftijd na een vuurgevecht werd opgepakt in Afghanistan. Het Canadese hooggerechtshof oordeelde in 2010 dat Canada de rechten van Khadr had geschonden. Medewerkers van Canadese inlichtingendiensten ondervroegen hem in de Amerikaanse militaire gevangenis op Cuba en deelden de uitkomsten van die gesprekken met de Amerikanen.  De autoriteiten maakten niet bekend wat voor schadevergoeding Khadr tegemoet kan zien, maar volgens goed ingevoerde bronnen gaat het om een bedrag van 10,5 miljoen Canadese dollar (7,3 miljoen euro).(Telegraaf)…[+]

VS en Rusland maken afspraken over Syrië

putin

HAMBURG – De Amerikaanse president Donald Trump en zijn Russische ambtsgenoot Vladimir Poetin hebben afspraken gemaakt over een wapenstilstand in delen van Syrië. Dat bevestigden de Russische en Amerikaanse ministers van Buitenlandse Zaken na het gesprek tussen de twee leiders. Het staakt-het-vuren moet op 9 juli van kracht worden, zei de Russische bewindsman Sergej Lavrov. De Jordaanse regering maakte via staatspersbureau Petra bekend het bestand te steunen, dat zou gelden voor het zuidwesten van Syrië.  De Amerikaanse minister Rex Tillerson (Buitenlandse Zaken) had voor zijn vertrek naar Hamburg al aangegeven dat de VS bereid waren met Rusland te praten over mogelijkheden om Syrië te stabiliseren.(Telegraaf)…[+]

Bijna 200 agenten gewond in Hamburg

hamburg

HAMBURG – Bij de rellen in Hamburg zijn tot nu toe 196 politiemensen gewond geraakt. Volgens het korps in de Noord-Duitse stad is niemand zwaargewond. Het is niet duidelijk hoeveel demonstranten letsel hebben opgelopen. Volgens de Hamburgse brandweer hebben de actievoerders eigen hulpverleners die gewonden verzorgen zodat de lokale autoriteiten geen kijk hebben op aantallen.  Volgens de Hamburgse brandweer hebben de actievoerders eigen hulpverleners die gewonden verzorgen zodat de lokale autoriteiten geen kijk hebben op aantallen.  Bij ernstige rellen in de wijk Schanzenviertel hebben demonstranten zeker twee winkels geplunderd. Volgens de politie werden de inboedels van een kruidenier en een drogisterij een prooi van de actievoerders.(Telegraaf)…[+]

Hamilton moet vijf plaatsen naar achteren

hamilton

Lewis Hamilton weet nu al dat hij zondag in de Grand Prix van Oostenrijk voor een inhaalrace staat. De nummer 2 in de stand om het wereldkampioenschap moet op de startgrid vijf plaatsen naar achteren, omdat er een nieuwe versnellingsbak in zijn Mercedes is gezet. De regels schrijven voor dat coureurs zes races achter elkaar met dezelfde versnellingsbak moeten rijden, maar het exemplaar van Hamilton moest al voortijdig vervangen worden.  Volgens een woordvoerder van Mercedes dateren de problemen met de versnellingsbak van de voorgaande race in Azerbeidzjan. Hamilton koerste in Bakoe af op de winst, tot zijn hoofdsteun kapot ging en hij in de pitsstraat een nieuwe moest halen. De Brit kwam als vijfde over de finish, nog achter zijn Duitse rivaal Sebastian Vettel die tijdens de race twee keer tegen hem aan was gereden.(Telegraaf)…[+]

Murray ontsnapt aan vroege uitschakeling

murray

Andy Murray is op Wimbledon in de derde ronde door de Italiaan Fabio Fognini flink op de proef gesteld. De titelverdediger wist vooral op karakter in het toernooi te blijven. De Schot, die wisselvallig speelde, zegevierde na 2 uur en 39 minuten met 6-2 4-6 6-1 7-5. In de vierde set verspeelde Fognini een voorsprong van 5-2, inclusief liefst vijf setpoints. Murray speelt in de vierde ronde tegen de Fransman Benoît Paire. Die twee speelden één keer eerder tegen elkaar. Vorig jaar won de Brit op het graveltoernooi van Monte Carlo in drie sets.(Telegraaf)…[+]

Valencia haalt keeper weg bij Juventus

valencia

De Braziliaanse doelman Neto verruilt Juventus voor Valencia. De 27-jarige keeper zette zijn handtekening onder een contract voor vier jaar bij de Spaanse club, die 7 miljoen euro voor hem betaalt. Neto fungeerde de afgelopen twee seizoenen als reservekeeper achter Gianluigi Buffon in Turijn. Hij speelde elf competitiewedstrijden voor de ‘Oude Dame’ in de Serie A, nadat hij daarvoor jaren onder de lat had gestaan bij Fiorentina.  Neto veroverde met Juventus twee keer op rij de Italiaanse ‘dubbel’, het kampioenschap en de beker. De ploeg uit Turijn bereikte afgelopen seizoen ook de finale van de Champions League, waarin Real Madrid te sterk was.(Telegraaf)…[+]

Minister Peneux ontheft coördinator Technische Dienst Nickerie telefonisch

min onderwijs

NICKERIE – De coördinator van de afdeling Technische Dienst (TD) van het Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur (OWC) in Nickerie, is ingaande heden coördinator af. Dit is hem gistermiddag in een telefonisch gesprek met minister Robert Peneux van (OWC) meegedeeld.Marlon Menso, die momenteel ook gecommitteerde is op een muloschool in het district, zegt dat hij omstreeks 12 uur van het examen op de muloschool naar kantoor ging. Daar aangekomen werd hij gebeld door een medewerker van het hoofdkantoor van het ministerie, die hem de minister aan de telefoon gaf. “Hij legt mij briesend uit dat hij verschrikkelijk boos is, want het is hem ter ore gekomen dat ik onlangs op 1 juli bij de activiteiten in het kader van de herdenking van ketikoti, namens hem heb gesproken”, vertelt Menso gistermiddag op een persconferentie.

Volgens Menso probeerde hij de bewindsman te vragen wat er eigenlijk fout aan is, omdat de minister hem een schrijven had gestuurd waarin hij had aangegeven dat Cultuur ook onder zijn ministerie valt en dat er al twee jaar op die dag geen activiteiten waren ontplooid in het district. Menso zegt de minister toen te hebben voorgesteld ervoor te zorgen dat die dag niet ongemerkt voorbij gaat en de bewindsman gevraagd om een financiële ondersteuning om bloemstukken aan te schaffen om bij de monumenten te leggen…[+]