Nieuws volgens datum: 21 Sep, 2018

Nog steeds te veel storingen in het EBS netwerk veroorzaakt door derden

EBS

PARAMARIBO- Mastaanrijdingen en schade bij graaf-, dump- en transportwerkzaamheden treden nog steeds dagelijks op en zijn de oorzaak van meer dan de helft van de storingen in de energievoorziening van de N.V. Energiebedrijven Suriname (EBS). Voor dit jaar noteert het bedrijf reeds 715 gevallen van schade veroorzaakt door derden. Het gaat om mastaanrijdingen, schade veroorzaakt door graaf-en transportwerkzaamheden, waarbij kabels worden losgerukt en transformatoren en ondergrondse kabels worden beschadigd, vegetatieschade en schade veroorzaakt door vliegers die in het net terecht komen.

Naast de last en schade die klanten ondervinden als gevolg van deze onaangekondigde onderbrekingen kost het de EBS jaarlijks miljoenen Surinaamse Dollars om de schade te herstellen. Via de verzekering incasseert de EBS de totale schade bij lange na niet. De kosten verschillen per geval en kunnen variëren tussen de SRD 1.500 en SRD 150.000, zonder in acht name van de gevolgschade.

Ook de klant lijdt eronder. De storingsduur kan per type schade (geval) variëren tussen minimaal 1 uur tot maximaal 12 uur en bij complexere schadegevallen soms zelfs langer dan 24 uur, bijvoorbeeld gevallen waarbij er een transformatormast, Pad-Mounted (PM) transformator of hoogspanningskabel is beschadigd. Deze schadegevallen brengen ook hogere kosten met zich mee en meestal is ook een groter gebied verstoken van elektriciteit.

De EBS doet derhalve een dringend beroep op de weggebruikers om oplettend te zijn in het verkeer. Operators van zwaar materieel op en langs de weg dienen de nodige veiligheidsvoorschriften in acht te nemen daar het verrichten van werkzaamheden nabij het elektriciteitsnet levensgevaarlijk is. Zulks niet alleen voor de eigen veiligheid maar ook ter bescherming van het elektriciteitsnet. Schade aan het net heeft vaak genoeg ook een storing tot gevolg en klanten worden hier de dupe van…[+]

Italian right lines up pro-Russia journalist for top broadcast job

italy

The board of the Italian state broadcaster, Rai, has for a second time nominated Marcello Foa, a Eurosceptic journalist who has often shared stories proved to be fake, to be its president. The nomination will now be put to the parliamentary committee that oversees Rai on Tuesday, where support for Foa’s candidacy is believed to be building.

Foa, who also holds anti-gay, anti-immigration, anti-vaccine and pro-Russia views, has been pushed for the role by the governing coalition of the far-right League and the anti-establishment Five Star Movement (M5S). The M5S leader, Luigi Di Maio, said Foa would help purge the “parasites” installed by mainstream parties who had led Rai for decades. His candidacy was blocked in August when he failed to receive the required two-thirds of votes from the oversight committee due to opposition from Silvio Berlusconi’s Forza Italia, the centre-left Democratic party and the smaller leftwing party Free and Equal.

His appointment now appears more likely after Berlusconi said this week that his party would drop its opposition, and because Rai’s board consists of a majority of politicians from the League and M5S. Berlusconi’s change of heart came after a meeting with Matteo Salvini, the deputy prime minister and leader of the League, as the pair sought to revive a centre-right coalition, which also includes the smaller far-right party Brothers of Italy, before upcoming regional elections in Trentino Alto-Adige, Abruzzo, Basilicata and Sardinia.(theguardian)…[+]

Revealed: Russia’s secret plan to help Julian Assange escape from UK

revealed

Russian diplomats held secret talks in London last year with people close to Julian Assange to assess whether they could help him flee the UK, the Guardian has learned.

A tentative plan was devised that would have seen the WikiLeaks founder smuggled out of Ecuador’s London embassy in a diplomatic vehicle and transported to another country. One ultimate destination, multiple sources have said, was Russia, where Assange would not be at risk of extradition to the US. The plan was abandoned after it was deemed too risky. The operation to extract Assange was provisionally scheduled for Christmas Eve in 2017, one source claimed, and was linked to an unsuccessful attempt by Ecuador to give Assange formal diplomatic status.

The involvement of Russian officials in hatching what was described as a “basic” plan raises new questions about Assange’s ties to the Kremlin. The WikiLeaks editor is a key figure in the ongoing US criminal investigation into Russia’s attempts to sway the outcome of the 2016 presidential election.

Robert Mueller, the special counsel conducting the investigation, filed criminal charges in July against a dozen Russian GRU military intelligence officers who allegedly hacked Democratic party servers during the presidential campaign. The indictment claims the hackers sent emails that embarrassed Hillary Clinton to WikiLeaks. The circumstances of the handover are still under investigation.(theguardian)…[+]

Florence death toll rises to 42 as residents return to flooded homes

florence

A ninth person has died in South Carolina because of Hurricane Florence bringing the total death toll for the massive storm and its subsequent record-shattering flooding to 42 people.The South Carolina state public safety department said in a Twitter message Thursday evening that the body of an 81-year-old man was found in a pickup truck submerged in water in Dillon county.

Highway patrol corporal Sonny Collins said the pickup ran off state highway 57, crashed and ended up in the water. Corner Donnie Grimsley said Friday morning that he’s still working to contact the victim’s family before he releases the name. Florence is blamed for at least 42 deaths in North Carolina, South Carolina and Virginia. Well over half of those killed were in vehicles.

In North Carolina, many people have started returning to flooded homes as the rivers receded. They were met by silty mud on walls and floors, blown out windows and terrible odors. South Carolina governor Henry McMaster estimated his state has already suffered $1.2bn in damage. He asked Congress for help. North Carolina governor Roy Cooper says the state is still tallying its storm damage, but says it will be in the billions.(theguardian)…[+]

Dertig gewonden door ontbreken cabinedruk vliegtuig India

dertig

Een vliegtuig van Jet Airways heeft donderdag in Mumbai een gedwongen noodlanding moeten maken, nadat dertig mensen gewond raakten door het ontbreken van cabinedruk. Het vliegpersoneel was vergeten de luchtdruk aan te zetten. Het betrof de Indiase binnenlandse vlucht 9W 697 van Mumbai naar Jaipur. Bij het opstijgen werd direct duidelijk dat er geen luchtdruk was in de cabine. Passagiers begonnen uit hun oren en neus te bloeden.

Volgens de eerste berichten zijn 30 van de 166 inzittenden gewond geraakt. Daarnaast hadden de passagiers last van hoofdpijn. Zij kregen na de noodlanding medische hulp op het vliegveld. Lalit Gupta, het hoofd van het vliegverkeer in India, zegt tegen de Hindustan Times dat de bemanning was vergeten een schakelaar om te zetten. Het inschakelen van deze schakelaar zorgt ervoor dat er luchtdruk is in het vliegtuig.(NU)…[+]

Doden door aardverschuiving Filipijnen

fil

Een aardverschuiving heeft meer dan twintig woningen verzwolgen op het Filipijnse eiland Cebu. Zeker vier mensen kwamen om het leven, zeggen de autoriteiten. Reddingswerkers houden er rekening mee dat mogelijk nog tientallen andere mensen onder het puin liggen. De bedolven woningen staan in de buurt van een kalksteengroeve. Daar begonnen na zware regenval aarde en rotsen te schuiven.

“Door de aardverschuiving zijn ongeveer 20 tot 24 huizen bedolven. Alle mensen die daar aanwezig waren zitten vast”, zei een politiefunctionaris. Reddingswerkers hebben zeker vier personen levend aangetroffen.(NU)…[+]

Amerikaanse gevangene komt na twintig jaar vrij door tekentalent

amerikaanse

De Amerikaanse gevangene Valentino Dixon (48) is vrijgelaten na meer dan twintig jaar onschuldig te hebben vastgezeten. Zijn talent voor tekenen viel een bewaker op, wat leidde tot een heropening van zijn zaak. Dixon werd in 1991 gearresteerd voor de moord op een zeventienjarig meisje. Hij ontkende altijd schuldig te zijn, al zei hij wel in de buurt te zijn geweest toen het meisje werd neergeschoten.

Hij werd veroordeeld tot levenslang. Om de tijd door te komen, maakte hij kleurige tekeningen met kleurpotloden. Zijn stijl viel een bewaker op. De bewaker vroeg de gevangene vervolgens of hij een foto van een beroemde golfbaan kon natekenen.”Na negentien jaar in de gevangenis trok het zien van een golfbaan me wel aan”, zei Dixon tegen de BBC. Hij wist niets van golf, maar kon zich er wel een voorstelling van maken. “Het zag er vredig uit. Ik stelde me voor dat golfen net zoiets is als vissen.”(NU)…[+]

IAAF blijft Russische atleten ondanks uitspraak WADA voorlopig weren

iaaf

Russische atleten mogen van de internationale atletiekbond IAAF voorlopig nog niet aan internationale wedstrijden meedoen. De bond heeft donderdag laten weten het besluit van mondiale antidopingbureau WADA om de schorsing van het Russische antidopingbureau RUSADA op te heffen, naast zich neer te leggen.

De IAAF zegt in een verklaring eerst een rapport van een eigen onafhankelijke werkgroep af te wachten. Dat rapport is naar verwachting in december af. Aan de hand daarvan besluit de IAAF of Russische atleten weer mee mogen doen. “Het bepalen van onze eigen criteria en het volgen van onze eigen koers, heeft de afgelopen drie jaar goed gewerkt”, aldus Sebastian Coe, voorzitter van de IAAF. Het RUSADA werd in 2015 geschorst wegens grootscheeps dopinggebruik in de Russische sport en met name bij de Olympische Spelen van 2014 in Sochi.(NU)…[+]

Duitse bond brengt schorsing Willems terug tot twee wedstrijden

duitse bond

Jetro Willems moet twee in plaats van drie wedstrijden aan de kant blijven na zijn rode kaart in de Bundesliga. Zijn straf is in hoger beroep teruggebracht, meldt de Duitse bond DFB vrijdag. De 24-jarige linksback van Eintracht Frankfurt werd begin deze maand tegen Werder Bremen (1-2) van het veld gestuurd, nadat hij Theodor Gebre Selassie aan de zijlijn bij een opstootje een klap had gegeven.

De tuchtcommissie van de DFB schorste Willems in eerste instantie voor drie wedstrijden. In beroep werd dat gereduceerd tot twee duels. “Het was een licht vergrijp”, zei de voorzitter van de beroepscommissie. “Op een schaal van één tot tien was de pijn volgens Gebre Selassie niet meer dan één.” Willems moet daarnaast een boete van 15.000 euro betalen. De Rotterdammer bleef vorige week al aan de kant in de verloren uitwedstrijd tegen Borussia Dortmund (3-1) en ontbreekt daarom alleen nog zondag tegen RB Leipzig.(NU)…[+]

Tour-winnaar Wiggins staakt poging om olympisch roeier te worden

tour

Bradley Wiggins is niet langer van plan om als roeier deel te nemen aan de Olympische Spelen van Tokio in 2020. De Brit legde zich na zijn wielercarrière zonder succes toe op de roeisport. “Ik doe geen poging meer om me te plaatsen voor de Olympische Spelen, omdat ik simpelweg te druk ben met andere dingen”, zei Wiggins (38) vrijdag in zijn podcast The Bradley Wiggins Show.

“Als je wilt roeien op de Olympische Spelen, moet je driemaal per dag trainen. Ik train nu maar één keer per dag, dat is niet voldoende om het te gaan halen.” Als baanwielrenner won Wiggins vier gouden olympische medailles. Bovendien pakte hij op de Spelen van Londen in 2012 als wegrenner goud in de tijdrit. In datzelfde jaar schreef hij ook de Tour de France op zijn naam.(NU)…[+]