Nieuws volgens datum: 13 Sep, 2018

France admits ‘system’ of torture in Algeria war of independence

french

The French president, Emmanuel Macron, has formally recognised that the French state was responsible for the death of a dissident mathematician in Algeria in 1957, admitting for the first time the French military’s “system” of torture during Algeria’s independence war.

Macron paid a visit on Thursday to the widow of Maurice Audin, a French communist mathematician and anti-colonial activist. Audin was arrested in 1957 by the French military during the battle of Algiers. His body has never been recovered. Macron told the widow: “The only thing I am doing is to acknowledge the truth.” Audin has become the symbol of France’s abuses during the war in its former colony in the 1950s and 1960s. Macron’s predecessor, François Hollande, had acknowledged Audin didn’t escape – contrary to the official version – but died in jail.(theguardian)…[+]

Yemen: 300,000 lives hang in the balance, says UN

yemen

Yemen’s humanitarian situation has worsened rapidly since UN peace talks collapsed and fighting resumed in the port city of Hodeida, where hundreds of thousands of lives hang in the balance, the top UN aid official in the country has said. “The situation has deteriorated dramatically in the past few days. Families are absolutely terrified by the bombardment, shelling and airstrikes,” the UN humanitarian coordinator Lise Grande said in a statement.

On Thursday, the Saudi-led military coalition attacking Houthi rebels seized the main road into the strategic port city of Hodeida, weakening Houthi control over the supply of humanitarian aid into the country.“The mills in Hodeida feed millions of people,” Grande said. “We’re particularly worried about the Red Sea mill, which currently has 45,000 metric tonnes of food inside, enough to feed 3.5 million people for a month. If the mills are damaged or disrupted, the human cost will be incalculable,” she said.(theguardian)…[+]

Trump says Hurricane Maria death toll number was made up by Democrats

donald trump

Donald Trump has falsely claimed that 3,000 people did not die in Puerto Rico from Hurricane Maria, and said the number was made up by the Democratic party “to make me look as bad as possible”. Despite significant evidence showing nearly 3,000 people were killed in the devastating storm last year, Trump tweeted that the official death toll was a political scheme, two days after he was sharply criticised for saying the government had an “unsung success” in its response to Maria.

Puerto Rico’s government raised the official death toll from 64 people to 2,975 late last month following the publication of new research by the publication of new research by George Washington University’s Milken Institute School of Public Health.Though the official death toll was changed in August, reports by other academic institutions and newspapers estimated the death toll was in the thousands as early as December 2017. But Trump contested these findings on Thursday.(theguardian)…[+]

EU verlengt Krim-sancties tegen Rusland

eu

De Europese sancties tegen Rusland vanwege de annexatie van de Krim en de steun aan rebellen in het oosten van Oekraïne zijn met zes maanden verlengd. De strafmaatregelen tegen 155 personen en 44 organisaties, reisverboden en bevriezing van tegoeden, lopen in ieder geval tot 15 maart 2019 door. “Een beoordeling van de situatie rechtvaardigt geen verandering in het sanctieregime”, meldt de EU donderdag. De strafmaatregelen werden in 2014 ingesteld.

De EU heeft ook nog economische sancties tegen Rusland lopen. Die werden in juni al verlengd. Een derde pakket maatregelen betreft de Krim en Sebastopol. Die maatregelen behelzen in- en uitvoerverboden, beperkingen op handel en investeringen, en een verbod om toeristische diensten aan te bieden. Zo mogen Europese cruiseschepen er alleen in geval van nood aanmeren.(NU)…[+]

Gewonden door lawine op Grieks eiland Zakynthos

gewonden

Meerdere mensen zijn gewond geraakt door een aardverschuiving bij een populair strand op het Griekse eiland Zakynthos. De Griekse omroep ERT bericht dat door de lawine hoge golven ontstonden. Daardoor zouden ook boten met vakantiegangers zijn omgeslagen.

 In Griekse media circuleren beelden van het voorval. Te zien is hoe een gedeelte van een rotswand loslaat en omlaag stort. Strandgasten slaan in paniek op de vlucht. Voor zover bekend raakte niemand bedolven, maar de autoriteiten zoeken uit voorzorg met honden op het strand. Lokale functionarissen zeggen dat zeker zeven mensen gewond zijn geraakt. De meeste slachtoffers zouden alleen lichte verwondingen hebben opgelopen. Het Navagio-strand is een populaire trekpleister op het eiland, onder meer vanwege de aanwezigheid van een scheepswrak. Het strand wordt omringd door hoge kliffen en kan alleen per boot worden bereikt.(NU)…[+]

Verdachte opgepakt in zaak diefstal eeuwenoude Zweedse juwelen

verdachte

Er is een verdachte gearresteerd naar aanleiding van de diefstal van eeuwenoude Zweedse juwelen, meldt het Zweedse Openbaar Ministerie donderdag. De juwelen warden uit een kathedraal in de plaats Strängnäs gestolen. Er is volgens het Zweedse OM nog geen spoor van de verdwenen juwelen. Over de identiteit van de verdachte is ook nog niets bekend.

De dieven stalen twee kronen en een koninklijke bol uit de kathedraal in Strängnäs, zo’n 90 kilometer van Stockholm. Twee mannen pakten de zeventiende-eeuwse juwelen uit glazen, afgesloten vitrines en vluchtten weg in een speedboot. Het alarm ging direct af. De politie rukte uit met helikopters, maar de dieven werden niet gevonden. De kathedraal was op dat moment open voor publiek. Op basis van verklaringen van getuigen werd verder gezocht naar het tweetal.(NU)…[+]

Yates voorzichtig optimistisch nu ‘meest gevreesde rit’ achter de rug is

yates

Rodetruidrager Simon Yates is voorzichtig optimistisch over zijn kansen nadat hij de loodzware Vuelta-rit van woensdag goed doorkwam. De Brit van Mitchelton-Scott blijft wel op zijn hoede voor de concurrentie. De 26-jarige Yates moest in de laatste meters van de etappe naar Balcón de Bizkaia acht seconden toegeven op Alejandro Valverde, maar pakte zelf tijd op onder anderen Steven Kruijswijk.

“Van alle etappes vreesde ik deze het meest, al komen er natuurlijk ook nog zware ritten aan”, aldus Yates, die nu 25 tellen voorsprong op Valverde en 1.22 op nummer drie Enric Mas heeft. Ook Miguel Ánguel López (+1.36) en Kruijswijk (+1.48) staan nog op minder dan twee minuten.(NU)…[+]

Osaka geniet ondanks rel rond Williams nog steeds van winst US Open

osaka

Naomi Osaka geniet volop van haar eindzege op de US Open, ook al ging het na de finale vooral over alle commotie rond haar opponent Serena Williams. “Het was mijn eerste finale en mijn eerste Grand Slam-titel, dus ik ben heel blij en besef dat ik iets bijzonders heb gepresteerd”, zei Osaka in Yokohama, waar ze werd gepresenteerd als ambassadeur van het Japanse automerk Nissan.

“Nee, ik ben niet verdrietig over hoe het is gelopen. Ik heb geen ervaring met het winnen van Grand Slam-finales en weet dus niet hoe ik me moet voelen.”  Williams kreeg in de tweede set ruzie met umpire Carlos Ramos, wat er zelfs toe leidde dat ze een game moest afstaan aan Osaka.(NU)…[+]

Verstappen zet winst in Singapore en rest van 2018 uit het hoofd

verstappen

Max Verstappen verwacht niet dat hij zondag de Grand Prix van Singapore wint en denkt dat een zege in de rest van het Formule 1-seizoen ook vrijwel onmogelijk is. Het verschil in motorvermogen tussen Red Bull Racing en concurrenten Ferrari en Mercedes is volgens de Nederlander simpelweg te groot. Vorig jaar kwalificeerde hij zich nog op de eerste startrij, naast Sebastian Vettel in de Ferrari. De kans op een herhaling van dat scenario is klein, zei Verstappen donderdag in de aanloop naar de nachtrace.

“Als ik er realistisch naar kijk, dan komen we gewoon tekort”, blikte hij vooruit. “Vorig jaar hadden we relatief een betere motor en kwamen we al drie tienden tekort op de poletijd van Vettel. Nu is onze auto iets dichter bij de Ferrari gekomen, maar de motor heeft juist weer terrein verloren. Dat ga je ook hier voelen.”(NU)…[+]

Rovers probeerden ketting te stelen

DIEF

PARAMARIBO – Twee rovers probeerden een 26-jarige jonge vrouw dinsdagavond in Paramaribo te beroven van haar halsketting. Het slachtoffer bevond zich aan de Waterkant. Twee ongewapende mannen reden op een bromfiets naar haar toe. Een van hen probeerde haar ketting buit te maken, wat hem niet lukte. Samen met zijn kompaan reed hij toen weg in de richting van de Keizerstraat. Het registratienummer van de bromfiets van de rovers is niet bekend. Het slachtoffer liep geen letsel op. Hij deed aangifte van de mislukte roof bij de politie. De politiemannen stelden een onderzoek in. De rovers zijn voortvluchtig…[+]